Etappi 1. Suunnittele ja kehitä arkistointia
Åtgärdsvägens första etapp är planering. Under den skapar man en helhetsbild av informationshanteringen för de informationsmaterial som ska arkiveras och identifierar behovet av åtgärder för att stödja arkiveringen. Planering av arkivering är en uppgift som föreskrivs för myndigheter i arkivlagen. Planering är nödvändig för att hanteringen av informationsmaterialens livscykel ska kunna genomföras kontrollerat och riskerna i anslutning till den ska kunna minimeras. I detta avsnitt finns information om vad man bör planera, hur man bör samla in information för kartläggning av nuläget och planering samt vilka verktyg för planering och beskrivning som man kan använda.

Bild. På åtgärdsvägens första etapp inkluderar man arkiveringen i organisationens planering och utveckling av informationshantering.
Varför behövs planering?
Utvecklingen och genomförandet av arkiveringen sker planmässigt som en del av organisationens informationshantering och utvecklingsverksamhet. Målet är informationshantering genom vilken man på ett kontrollerat sätt kan säkerställa tillgängligheten av den information som behövs för att sköta myndighetens egna uppgifter samt identifieringen, bevarandet och användbarheten av de informationsmaterial som ska arkiveras.
Informationshanteringen och arkiveringen utvecklas i praktiken alltid såväl administrativt, tekniskt som innehållsmässigt. De olika delområdena och kraven gällande dem kan struktureras enligt tabellen nedan. I den administrativa synvinkeln betonas ägandet av information och organisationens ansvar med anknytningar. Den tekniska synvinkeln handlar om behov i anslutning till bevarande, användbarhet och skyddande av information. I den innehållsmässiga synvinkeln betonas informationens begriplighet och användning nu och i framtiden. Det är viktigt att förstå att en fungerande informationshantering och arkivering kräver utveckling och åtgärder på alla tre delområden.
⚫ Administrativ
synvinkel
Kännedom om verksamhetsmiljön
Organisationens ansvar
Kunnande
Processer och verksamhetssätt
Aktualitet och planmässighet
Överensstämmelse med kraven, bl.a. genomförande av handlingsoffentlighet och dataskydd
Ägande av information
Arkivöverföringar och -överlåtelser
⚫ Teknisk
synvinkel
Systemutveckling och systemens egenskaper
Åtgärder för informationssäkerhet
Förvaring av informationsmaterial
Informationsmaterialens användbarhet
Förstöring av informationsmaterial
Överföring av informationsmaterial
⚫ Innehållsmässig synvinkel
Informationens och informationsmaterialens integritet och begriplighet
Klassificeringar, hantering av metadata
Beskrivning och dokumentering
Hantering av materialen och kännedom om dem
Användning av materialen
Arkivering och upprätthållande av arkivet är omfattande uppgifter, som kan struktureras som konkreta åtgärder. I praktiken innebär planeringen av arkiveringen bedömning av behovet av dessa åtgärder samt tidsplanering av dem enligt varje informationsmaterial.
Bland annat följande kräver planering och särskilda åtgärder:
bestämning av förvaringstider och arkivvärde och ansökan om gallringsbeslut
produktion av tillräckliga metadata och beskrivningsuppgifter
hantering av informationens livscykelfaser inklusive arkivering och förstöring
hantering av arkiveringssättet, dvs. hantering av förvaringsformen och filformaten samt migrationerna
hantering av arkiveringsplatsen, dvs. överföring till arkivsystemet och hantering av ägandet
långvarig förvaring av informationsmaterial på ett informationssäkert sätt.
Dessutom ska man planera och ordna användningen av informationsmaterial från arkivet.
Åtgärdsvägen har separata etapper för planering av arkiveringen och värdebestämning. Övriga åtgärder behandlas på etapperna för informationens kvalitet och användbarhet samt informationens integritet och bevarande.

Bild. Arkiveringsåtgärderna fördelade mellan sju helheter. Genom åtgärder skapas resultat, såsom högklassiga arkivmetadata eller en lyckad migration.
Med planering hanterar man riskerna
Arkiveringsåtgärder stöder planeringen av arkiveringen och förvaringen av informationsmaterial så att de hålls användbara och begripliga. Om man inte beaktar behoven för långtidsförvaring och arkivering vid planering av informationssystemet, produktion av information och upprätthållande av information, ökar risken för förlust av information.

Bild. Digitala informationsmaterial är utsatta för förändringar som äventyrar deras användbarhet.
Särskilt digitala informationsmaterial är utsatta för oavsiktlig förstöring och kan lätt bli oanvändbara till följd av exempelvis förändringar i tekniken eller informationens begriplighet.
Riskerna kan hanteras:
genom att identifiera problemen
genom att förbereda sig
genom att planera.
📌 Potentiella risker | ||
Bristfällig organisering |
| |
Bristfällig användarhantering |
| |
Bristfällig begriplighet |
| |
Bristfällig dokumentation |
| |
Brister i informationssystemet |
| |
Bristfälligt dataskydd |
|
Genomförande av planeringsarbetet
Planeringen av arkiveringen och identifieringen av behovet av åtgärder förutsätter att man känner till och bedömer orGrunden för planeringen av arkiveringen utgörs av tillräcklig information om organisationen, dess uppgifter och de informationsmaterial som uppkommer i samband med uppgifterna. Definiering av förvaringstiderna för informationsmaterialen och deras arkivvärde kräver att man till stöd för arbetet har en tillräcklig förståelse om aktörens ställning i den administrativa hierarkin och om aktörens juridiska ställning. Vid insamling av information kan du utnyttja bland annat den lagstiftning som gäller din organisation, arbetsordningar, bokslut och verksamhetsberättelser samt handlingar om strategi.
Undersök din organisation. Använd till exempel följande frågor som stöd:
Är det fråga om statsförvaltningen, en kommunorganisation, en offentligrättslig inrättning, ett statligt eller kommunalt affärsverk eller ett aktiebolag eller en privat aktör?
Vad föreskrivs om din organisation? Tillämpas på den en särskild organisationslag eller omfattas den till exempel av kommunallagen eller universitetslagen?
Till vilken del ska din organisation följa offentlighetslagen, informationshanteringslagen och arkivlagen?
Har din organisation lagstadgade offentliga förvaltningsuppgifter eller uppgifter där den utövar offentlig makt?
Finns det bestämmelser i speciallagstiftningen om skyldigheter att föra register, förvaringstider för informationsmaterial eller arkivering som gäller din organisation?
Vilka andra externa standarder eller interna praxis följer din organisation?
Är det fråga om ett centralt ämbetsverk, som har styrningsroll i förhållande till underlydande förvaltning, eller en substansaktör som handlar i enlighet med styrning från ovannämnd?
Vad har din organisation för mål och utvecklingsriktningar? Hur påverkar de informationshanteringen och arkiveringen?
Hur har din organisation uppstått och utvecklats? Vilken historia har den? Har den flera föregångare?
Hur har informationshanteringen och arkiveringen organiserats? Vilka resurser finns tillgängliga?
🟣 Fallexempel: Granska Pensionsskyddscentralens Undersök din organisation-analys |
---|
Lagarna om informationshantering tillämpas på PSC på följande sätt:
PSC har cirka 300 anställda. Formellt sett finns det en person som sköter endast informationshanteringsuppgifter (ärendehantering). I praktiken har PSC dock till exempel ett dataskyddsombud, en riskhanteringschef och dataskyddsexperter, som sköter uppgifter enligt informationshanteringslagen. Det finns inte ett registratorskontor tills vidare, men i praktiken finns det uppgifter som hänför sig till registrering. Organisationen har också ansvarsfördelning för informationstjänst. Sammanfattningsvis kan man säga att det utförs uppgifter som hänför sig till informations- och dokumenthantering, trots att de inte nämns separat bland enheternas uppgifter eller personernas arbetsuppgifter just som sådana uppgifter. Vid PSC pågår för närvarande ett flerårigt projekt för att utveckla informationshanteringen. Projektet syftar bland annat till en högklassig informationshantering, att förbättra det informationsbaserade ledarskapet och rapporteringen samt att automatisera förstöringen och arkiveringen av handlingar och information. I samband med bestämmelserna och anvisningarna om informationshantering har man varit tvungen att fundera på och beakta till exempel följande saker:
|
Analys av verksamheten – identifiera uppgifterna och verksamhetsprocesserna
Syftet med att analysera verksamheten är att identifiera din organisations uppgifter och vilka informationsmaterial som uppkommer i samband med dem. Förutom sina kärnuppgifter har organisationen stöd- och underhållsfunktioner, såsom allmän förvaltning, ekonomiförvaltning och personalförvaltning samt kommunikation och informationshantering
Bestämmelser om uppgifterna för en organisation inom den allmänna förvaltningen finns vanligtvis i organisationslagar och lagstiftningen om uppgiften i fråga. Dessutom kan organisationen ha åtagit sig uppgifter som enligt bestämmelserna inte är dess skyldighet. Till exempel bygger och upprätthåller städer hyresbostäder.
Uppgifter sköts bland annat genom att producera tjänster. Vissa uppgifter innefattar redan från början skyldigheten att producera eller ordna tjänster, till exempel tjänster inom hälso- och sjukvården.
Uppgifter sköts och tjänster produceras genom olika slags processer. Återkommande och relativt formbundna processer är till exempel processer för planering, utlåtanden, beslut, ändringssökning, betalning och fakturering. En process kan också vara mycket specialiserad, till exempel Riksarkivets process för att ta emot digitala informationsmaterial. Genom att undersöka processerna kan du identifiera de olika processernas förbindelser med varandra och lokalisera de ställen där olika myndighetsuppgifter korsar och anknyter till varandra. I sådana situationer producerar man också ofta information till ett gemensamt informationslager.
I samband med uppgifter och processer uppkommer det information för arkivering som behandlas och förvaras i informationssystem. Värdebestämning förutsätter att man förstår hur uppgifterna, processerna och informationsmaterialen är bundna till varandra. Vidare uppställer bevarandet och användbarheten av informationsmaterial som ska arkiveras krav på egenskaperna hos informationsmaterial och informationssystem. Dessa är bland annat tillräckliga metadata och tekniska funktioner.
Du kan sätta dig in i uppgifterna och processerna genom att undersöka lagstiftningen, arbetsordningar, bokslut, strategihandlingar och processbeskrivningar. Viktiga informationskällor är beskrivningar inom informationshantering, såsom arkivbildningsplanen, informationsstyrningsplanen eller informationshanteringsplanen jämte uppgiftsklassificering samt ärendegrupperingar i ärendehanteringssystemet. Beskrivningar av den övergripande arkitekturen, informationshanteringsmodeller och datahanteringsplaner är också nyttiga.

Bild. Undersökning av processerna gör det lättare att kartlägga de handlingar och informationsmaterial som uppkommer i samband med skötseln av uppgifterna. Undersökning av en uppgift för sin del kopplar informationsmaterialen till mer omfattande informationslager och hjälper att sätta verksamheten in i den relevanta referensramen. En klar uppfattning om helheten stöder också bestämningen av informationsmaterialens förvaringstider och arkivvärde. Bildens källa: Rekommendation för en informationshanteringsmodell, s. 30.
📌 Information bör struktureras på flera olika sätt |
Uppgifterna och uppgiftsklasserna i arkivbildningsplanen och informationsstyrningsplanen är en synvinkel på den information som dokumenterar informationens uppkomstkontext, behandling och andra faser av livscykeln. Traditionellt har man skapat en hierarkisk uppgiftsklassificering av uppgifterna (funktionerna) i dokumentförvaltningen. Den strukturerar den helhet av material som uppstår och är grunden för det arkiv som bildas. Uppgiftsklassificeringen används ofta också som ett sätt att gruppera ärendena i ärendehanteringen. Information kan dock ha även andra anknytningar, som är av betydelse såväl för värdebestämningen som informationens användning och begriplighet. När handlingar upprättas, tas emot och behandlas, anknyter de bland annat till
|
Kartlägg informationsmaterialen och handlingarna samt identifiera kraven gällande dem
Kartläggningen av informationslagren, informationsmaterialen och handlingarna går oftast hand i hand med kartläggningen av uppgifterna och verksamhetsprocesserna. En lagstadgad uppgift eller en praktisk verksamhetsprocess ger informationsmaterialet en kontext, dvs. en referensram, som stöder materialets användning och begriplighet.
Med tanke på arkivering är den viktigaste egenskapen hos information dess arkivvärde. Arkivvärdet medför att man ska säkerställa informationens varaktiga bevarande så att den hålls användbar och begriplig. Dessutom finns det olika andra egenskaper hos och krav på informationsmaterial, handlingar och information, som bör identifieras och beaktas såväl när information produceras som under dess senare livscykelfaser. Kraven kan hänföra sig till behov i organisationens egen verksamhet, lagstiftningen, annan reglering eller verksamhetsmiljön.
Kraven gäller till exempel
beviskraft, inkl. upprätthållande av ärenderegister och behov av underskrifter,
handlingsoffentlighet, dvs. utlämning av information och sekretess,
dataskydd och behandling av personuppgifter,
insamling och utlämning av information,
användningsbehov och deras varaktighet bl.a. i myndighetens verksamhet eller som bevis på rättigheter och skyldigheter.
Kraven ska beaktas när man planerar informationssäkerhetsåtgärder, informationssystem eller händelser som hänför sig till hantering av informationsmaterials livscykel, såsom produktion av metadata och beskrivning, digitalisering, migrationer och tidpunkten för arkivering. Det är bra att komma ihåg att uppfyllandet av kraven vanligtvis förutsätter att man beaktar såväl administrativa, tekniska som innehållsmässiga synvinklar. Till exempel måste man tänka på arkivanvändning och långtidsförvaring, när man bestämmer sättet för elektroniska underskrifter och genomför dokumenteringen av dem.
📌 Exempel på krav gällande handlingar och informationsmaterial |
📚 TA DEL AV DE HÄR
Lag om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019)
Rekommendation om förvaringstider för informationsmaterial och om åtgärder efter förvaringstidens slut. Finansministeriets publikationer 2023:92.
Suositus asiankäsittelyn metatiedoista : Tiedonhallintalain 26 §:ssä säädettyjen metatietojen rekisteröintitapa ja sisältö. Valtiovarainministeriön julkaisuja 2023:76.
Rekommendation om metadata för myndigheternas handlingar i samband med tjänsteproduktion. Finansministeriets publikationer 2022:70
Bedöm informationssystemen i förhållande till kraven på arkivering
Värdebestämning och arkivering gäller informationsmaterial och handlingar. De produceras, behandlas, förvaras, förstörs eller arkiveras i informationssystem. Hur lätt eller svårt det är att genomföra arkivering beror på informationens struktur och kvalitet samt informationssystemets egenskaper. Bland annat överföringsfunktioner bör beaktas alltid när man utvecklar informationssystem. Funktionerna ska också testas omsorgsfullt samt upprätthållas och uppdateras vid behov. Viktiga aspekter är också informationssystemens användbarhet, heltäckande anvisningar och introduktion i systemet för användarna. En förutsättning för smidig arkivering är att även produktionen av information är konsekvent och metadata i anslutning till information högklassiga.
Bedömning av informationssystemen hjälper dig att identifiera risker, brister och behov med anknytning till arkivering. Den ger dig en helhetsbild av vilka informationssystem din organisation använder och var informationsmaterial för arkivering uppkommer, förvaras och upprätthålls. Resultaten av bedömningen kan användas i samband med utvecklingen av nya system. I bedömningen kan du använda till exempel checklistan i anvisningens kapitel Utvärdera hur din organisation har lyckats.
Fundera bland annat på hur faktorerna inom följande delområden förverkligas i systemet:
📌 Informationsinnehåll, ägande och värdebestämning |
|
📌 Presentationsformer, filformat och metadata |
|
📌 Förstöring, överföring och arkivering av information |
|
📌 Användningsbegränsningar och dataskydd |
|
Dokumentera dina observationer och planera åtgärderna som krävs för arkivering
Informationen från kartläggningen bör dokumenteras i informationshanteringsmodellen och informationsstyrningsplanen eller i något annat beskrivningsverktyg, som gör det möjligt att hantera helheten för uppgifterna, verksamhetsprocesserna, informationsmaterialen, informationslagren och informationssystemen. Läs mer om verktygen för planering och beskrivning på undersidan för denna etapp. Dokumentera även de observerade bristerna och utvecklingsbehoven, prioritera dem och informera din organisations ledning om dem. Utnyttja organisationens verksamhetsplanering och årsklocka för att schemalägga lösningen av problem av olika storlekar.
📌 Kartläggnings- och planeringsarbetet bör svara på följande frågor: |
|
📚 Indela informationsmaterialets livscykel i faser för att stödja planeringen |
Fördjupa dina kunskaper
Archiving by Design-principerna
DIRKS-modellen vid nationalarkivet i Australien: Strategies for Documenting Government Business: the DIRKS Manual
DUTO-modellen vid nederländska nationalarkivet: Requirements for the sustainable accessibility of public sector information (DUTO requirements) (på holländska)
.
Muistilista
Planering av arkivering är en uppgift som föreskrivs för myndigheter i arkivlagen. Planering är nödvändig för att hanteringen av informationsmaterialens livscykel ska kunna genomföras kontrollerat och riskerna i anslutning till den ska kunna minimeras.
Beakta i planeringen såväl det administrativa, det tekniska som det innehållsmässiga perspektivet.
Arkiveringsåtgärder som ska planeras är värdebestämning, hantering av livscykeln, produktion av metadata och arkivbeskrivning, hantering av arkiveringssättet, förvaring av arkiverad information och hantering av arkivplatsen.
Du kan genomföra planeringen på följande sätt:
Preliminär undersökning – känn din organisation
Analys av verksamheten – identifiera uppgifterna och verksamhetsprocesserna
Kartlägg informationsmaterialen och handlingarna – identifiera kraven gällande dem
Bedöm informationssystemen i förhållande till genomförandet av arkiveringen
Dokumentera dina observationer och planera åtgärderna som krävs för arkivering