Etapp 2. Vad ska du arkivera – definiera dina informationsmaterials arkivvärde och förvaringsform
Den andra etappen under åtgärdsvägen är värdebestämning. Som resultat av värdebestämningen återstår av den offentliga förvaltningens informationsmaterial ett nationellt dokumentärt kulturarv för forskningsändamål och andra ändamål. Identifiering av förvaringsbehoven och arkivvärdet hos informationsmaterial är en central del av informationshanteringen och planeringen av arkiveringen. I detta avsnitt finns information om vad värdebestämning innebär, hur man bedömer arkivvärdet, hur man väljer förvaringsformen för arkivering och hur ansvaren är fördelade mellan myndigheten och Riksarkivet i dessa uppgifter

Bild. På åtgärdsvägens andra etapp definieras vilka handlingar och informationsmaterial som ska förvaras en bestämd tid och vilka som ska arkiveras.
Vad avses med värdebestämning?
Värdebestämning är en process för hantering av informationen livscykel, under vilken man definierar vilka handlingar som ska arkiveras, dvs. förvaras varaktigt, och vilka som ska förvaras en viss tid samt hur lång den fastställda förvaringstiden är. Informationsmaterial kan arkiveras för arkivändamål av allmänt intresse. Arkivering förutsätter att man bedömer och identifierar informationens arkivvärde. Arkivvärdet beror på bland annat den samhälleliga betydelsen hos den uppgift inom vilken informationen skapas, verksamhetskontexten där informationen skapas och dess informationsinnehåll.
Arkivvärdet hos informationsmaterial består av deras bevisvärde och informationsvärde. På grund av deras arkivvärde är det motiverat att förvara dem utan tidsgräns som en del av det nationella dokumentära kulturarvet. Med bevisvärde avses informationsmaterials värde som dokumentation av verksamheten. Med informationsvärde avses informationsmaterials värde som information som dokumenterar samhället, samhälleliga processer och fenomen i allmänhet.
Värdebestämningen inbegriper också bestämning av förvaringstider. Enligt 21 § i informationshanteringslagen (906/2019) ska myndigheten bedöma behovet av förvaring av informationsmaterial och handlingar i sin besittning och bestämma förvaringstider för dem. När förvaringstiden gått ut ska informationsmaterialet arkiveras eller förstöras. Vid bestämning av förvaringstider ska man beakta lagstiftningen om uppgiften och de olika användningsbehoven för informationen. Man bör observera att förvaringstidens längd och arkivvärdet bedöms på olika grunder.
Bestämningen av förvaringstider styrs av informationshanteringsnämnden för den offentliga förvaltningen eller de myndigheter som styr förvaltningsområdet. Myndigheten ansvarar för bestämningsarbetet samt för hanteringen och verkställandet av förvaringstiderna. Myndigheten ska även bedöma arkivvärdet hos sina informationsmaterial, trots att Riksarkivet som expertmyndighet för arkivering fattar det slutliga beslutet om vilka informationsmaterial som ska arkiveras.
Värdebestämningen styr gallringen. Gallring innebär verkställande av värdebestämningen. Gallringen kan vara proaktiv eller retroaktiv. Gallringen omfattar följande åtgärder:
beslut om förvaringsformen för informationsmaterial och handlingar som ska arkiveras eller förvaras en viss tid
bedömning av den analoga förvaringsformens kulturhistoriska värde
åtskiljande av informationsmaterial och handlingar som ska arkiveras och som ska förvaras en viss tid
arkivering eller förstöring av informationsmaterial och handlingar efter förvaringstidens slut.
I en analog miljö anknyter gallring till arkivbildning och ordnande av arkivering eller förstöring av informationsmaterial som förvaras en viss tid varje år samt bedömning av det kulturhistoriska värdet. I en digital verksamhetsmiljö kan man med gallring avse förutom hantering av förvaringsformen sådana åtgärder och metoder för att stödja livscykelhanteringen genom vilka man avskiljer handlingar och information som ska arkiveras och förstöras i olika informationssystem och genomför arkiveringen eller förstöringen till slut. I praktiken omfattar dessa metoder kombinationer av metadata och funktioner (statusövergångar och motsvarande), utplockning av handlingar och information som ska arkiveras och förstöras samt listor för utgallring och kontroll av dem. Gallring behöver eventuellt göras också i samband med migrationer och materialöverföringar, när man avgör vilken information som ska överföras från ett system till ett annat och i vilken struktur.
Värdebestämning är samarbete
Värdebestämningen utförs i ett samarbete: aktören föreslår och motiverar vilka informationsmaterial som ska arkiveras i gallringsframställan, medan Riksarkivet beslutar om arkivering och motiverar den i gallringsbeslutet.
Värdebestämningen kräver att många olika aspekter tas i beaktande och att frågor hanteras ur ett övergripande perspektiv. Den utförs alltid enligt målen, metoderna och kriterierna i Riksarkivets bevarande- och gallringspolicy. Utgångspunkten är en god kännedom om aktörens uppgifter och verksamhet samt de informationsmaterial och handlingar som uppkommer i samband med dem. Värdebestämning innebär ofta ett övervägande av motstridiga intressen, där man använder sig av gemensamt godkända principer och anvisningar för värdebestämning.
I vissa fall föreskrivs det i lag om varaktig förvaring av informationsmaterial och handlingar för de ursprungliga användningsändamålen. Man bör trots det undersöka arkivvärdet hos informationsmaterial. Om aktören inte gör en gallringsframställan, är aktören själv skyldig att varaktigt förvara de informationsmaterial som enligt lag ska förvaras varaktigt. Å andra sidan om skyldigheten om varaktig förvaring upphävs genom ändring av lagstiftningen, finns det en risk för att värdefulla informationsmaterial blir förstörda. Informationsmaterial kan överföras till Riksarkivet för arkivering med stöd av ett gallringsbeslut. Utan ett gallringsbeslut kan endast sådana informationsmaterial som enligt lag ska arkiveras överföras till Riksarkivet.
Kriterierna för värdebestämning som ett verktyg
Kriterierna för värdebestämning är ett verktyg för värdebestämning som man kan använda för att bedöma uppgifter och informationsmaterial som uppkommer i samband med dem.
Det finns sammanlagt sju kriterier. Kriterierna för uppgiftsanalysen är uppgiftens (verksamhetens) betydelse, omvärldenoch verksamhetsprocessen. I informationsanalysen granskas informationsmaterialens informationsinnehåll och användningsbehov. Dessutom analyseras bevarandeformen och kostnadsfaktorerna. Innehållet i kriterierna och deras användning vid värdebestämning beskrivs närmare i Riksarkivets bevarande- och gallringspolicy..

Bild. Analysnivåer (1–4) för värdebestämning och gallring och kriteriegrupper (1–7) för dem.
📌 KRITERIER FÖR VÄRDEBESTÄMNING |
Skydda personuppgifter som ska arkiveras – förstör inte dem
I värdebestämningen ska man bedöma behovet av att arkivera informationsmaterial och handlingar som innehåller personuppgifter samt arkiveringens proportionalitet. Arkiveringsbehovet ska motiveras.
Enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) är begreppet för personuppgift mycket brett, så dataskyddslagstiftningen gäller för en betydande del av de informationsmaterial som ska arkiveras. Personuppgifter ska inte förvaras eller annars behandlas i onödan. Även arkivering är behandling av personuppgifter. Bestämmelserna i dataskyddsförordningen eller dataskyddslagen tillämpas dock inte på uppgifter om avlidna personer, om inte detta föreskrivs separat.
I värdebestämningen av personuppgifter beaktas forskningsbehov och kulturarvsvärden i förhållande till integritetsskyddet på lång sikt. Det är viktigt för både vetenskaplig och annan forskning att arkiverade informationsmaterial ger en korrekt, sanningsenlig samt tillräckligt heltäckande och representativ bild av den tid som de anknyter till. Till exempel kan anonymisering försvaga informationsmaterialens informationsvärde och äventyra deras beviskraft, varvid de inte längre kan betraktas som autentiska, tillförlitliga, intakta och användbara källor för forskning. Dessutom begränsar anonymisering möjligheterna att använda materialet och förhindrar att personuppgifter kan förenas med andra uppgifter.
Vid värdebestämning av personuppgifter måste man avväga deras betydelse med tanke på åtminstone kulturella rättigheter, yttrandefrihet och privatliv. Uppgifter som tillhör särskilda personuppgiftskategorier ska skyddas särskilt noggrant, eftersom obehörig användning av dem kan medföra betydande risker för de grundläggande rättigheterna och friheterna. Dataskyddsförordningen (2016/679, artikel 9) och dataskyddslagen (1050/2018, 6 §) gör det dock möjligt att också behandla uppgifter som tillhör särskilda personuppgiftskategorier för arkiveringsändamål av allmänt intresse eller för allmännyttiga arkiveringsändamål eller för vetenskapliga och historiska forskningsändamål (artikel 9, 2 j). Till exempel uppgifter som hänför sig till hälsa och behov av socialvård kan vara viktiga för forskning om folkhälsan och kan därför arkiveras.
Arkiverade personuppgifter ska skyddas på det sätt som dataskyddsförordningarna och -bestämmelserna förutsätter. Skyddet av personuppgifter ska beaktas när man planerar informationssystem och informationsstrukturer, genomförande av användarrättigheter samt metadata. Att genomföra dataskydd på ett ändamålsenligt sätt i fysiska lokaler och en digital verksamhetsmiljö är en central del av skyddandet av personuppgifter.
Dataombudsmannens byrå övervakar efterlevnaden av dataskyddslagstiftningen.
Värdebestämningen gäller informationsmaterial och handlingar, inte informationssystem
Värdebestämningen gäller alltid uppgifterna och de informationsmaterial som har uppkommit och som uppkommer till följd av skötseln av dem, inte informationssystemen. Riksarkivet meddelar inte längre beslut om information i enskilda informationssystem. Till exempel ska man i en gallringsframställan inkludera information om alla de informationsmaterial som skapas i samband med skötseln av en viss uppgift samt information om de informationssystem där informationsmaterialen är belägna. En uppfattning av logiska informationslager och informationsmaterialen i dem är central för värdebestämningen.
Beslut om arkivering av de informationsmaterial som ingår i ärendehanteringssystem fattas främst utifrån uppgiftsklass- eller ärendegrupp, men vid behov även enligt typ av handling. Värdebestämningen av information i informationslager gäller i första hand bedömningen av uppgifterna och informationsmaterialens informationsvärde. Värdebestämningen resulterar i arkivering av uppgiftsspecifika informationsmaterial jämte beskrivningsinformation.
Retroaktiv värdebestämning av analoga handlingar
Värdebestämningen av analoga handlingar gäller i huvudsak redan tillkomna handlingar för vilka det inte finns ett gallringsbeslut. Då är det fråga om så kallad retroaktiv gallring. Värdebestämningen görs i huvudsak enligt handlingstyp för varje uppgift.
Ändringar görs i regel inte i tidigare gallringsbeslut för analoga handlingar och värdebestämningar av dem.
Minneslista
Gör värdebestämningen enligt målen, metoderna och särskilt kriterierna i Riksarkivets bevarande- och gallringspolicy.
Värdebestämningen gäller uppgifterna och deras informationsmaterial och handlingar, inte informationssystemen.
Värdebestämningsavgörandena ska motiveras.
Personuppgifter kan arkiveras då det är motiverat med tanke på arkivändamål av allmänt intresse.
Använd kriterierna i Riksarkivets bevarande- och gallringspolicy vid värdebestämningen