Skip to main content
Skip table of contents

Arkistoinnin tietopaketti aloittelijoille

Kenelle tietopaketti on tarkoitettu? Arkistoinnin tietopaketti on tarkoitettu arkisto- ja asiakirjahallinnan alalle suuntaaville tai siellä juuri aloittaneille sekä muiden alojen asiantuntijoille, jotka haluavat perehtyä perusasioihin.

Mitä opit? Opit ymmärtämään. mitä arkistointi on, miksi sitä tehdään ja ketkä sitä tekevät. Osiot täydentävät toisiaan, joten parhaan kokonaiskuvan saat, kun tutustut koko tietopakettiin. Paketti keskittyy arkistointiin julkishallinnon näkökulmasta, mutta sitä voivat hyödyntää myös muut toimijat.

Mitä sinun on hyvä tietää ennen tietopakettiin tutustumista? Tietopaketti toimii johdantona Arkistoinnin toimenpidepolku -oppaaseen, jonka etapeilla käydään yksityiskohtaisemmin läpi arkistoitavien tietoaineistojen elinkaaren eri vaiheisiin liittyviä tehtäviä ja ylläpitotoimia.

Osa tietopaketin käsitteistä on avattu tietopaketin tekstissä. Muut käsitteet löydät Toimenpidepolun sanastosta.

Tervetuloa-20250411-123122.jpg

Kuva. Oppaana ja opiskelukaverina tietopaketissa ja muualla tietopankissa toimivan piirroshiiren esikuva on taiteilija Jyrki Siukosen Viisas hiiri -veistos vuodelta 2000. Piirretyn osaajahiiren tekijä on Ulrika Köngäs.


Mikä on arkisto?

Arkistoksi voidaan kutsua arkisto-organisaatioita ja fyysisiä tai digitaalisia arkistotiloja, joissa arkistoitua tietoa säilytetään. Arkisto voidaan käsittää myös asiakirjojen ja tietoaineistojen toiminnalliseksi kokonaisuudeksi. Se on toisin sanoen muodostunut jonkin toimijan toiminnan tuloksena. Myös meille kaikille on muodostunut oma arkistomme sähköposteista, valokuvista, koulutodistuksista tai päiväkirjoista.

image-20250423-151554.png

Sanalla arkisto on useampia merkityksiä. Se voi voi olla sekä tila tai rakennus, mutta myös toiminnan yhteydessä muodostunut asiakirjojen kokonaisuus. Merkitys käy ilmi asiayhteydestä.

Toimijaa, jonka toiminnan tuloksena arkisto on muodostunut kutsutaan arkistonmuodostajaksi. Se voi olla julkishallinnon organisaatio, yhteisö tai yksityinen henkilö.

  • Julkishallinnon toimijoista arkistonmuodostajia ovat esimerkiksi Ruokavirasto, Korkein oikeus, Turun kaupunki, Puolustusvoimat, Digi- ja väestötietovirasto, Verohallinto, Patentti- ja rekisterihallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

  • Yksityisiä arkistonmuodostajia ovat esimerkiksi Ristiinan Marttayhdistys ry, J.K. Paasikivi, Jean Sibelius, Helvi Sipilä.

Julkishallinnon arkistointi on Suomessa säänneltyä. Siihen tulee velvoitteita muun muassa julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetusta laista (tiedonhallintalaki, 906/2019) ja arkistolaista (831/1994). Asiakirjoille ja tietoaineistoille määritetään niiden elinkaaren alkuvaiheessa säilytysaika niiden alkuperäistä käyttötarkoitusta varten. Kun säilytysaika on kulunut umpeen, asiakirjat ja tietoaineistot arkistoidaan tai tuhotaan.

Arkistoituja asiakirjoja ja tietoaineistoja säilytetään ilman aikarajaa osana kansallista asiakirjallista kulttuuriperintöä ja niiden käyttö on pääasiassa monipuolista tutkimuskäyttöä. Viranomaisten asiakirjojen ja tietoaineistojen arkistointi perustuu aina Kansallisarkiston seulontapäätöksiin tai lainsäädäntöön.

Seulontapäätös on Kansallisarkiston päätös viranomaisen arkistoitavista asiakirjoista tai tietoaineistoista. Seulontapäätökset ovat viranomaisia velvoittavia. Ne perustuvat arvonmääritykseen, jossa määritellään, millä asiakirjoilla on arkistollista arvoa.

📚 Syvennä osaamistasi:

Mitä ovat asiakirjat ja tietoaineistot?

Asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (julkisuuslaki, 621/1999) kirjallisen ja kuvallisen esityksen lisäksi sellaista käyttönsä vuoksi yhteen kuuluviksi tarkoitetuista merkeistä muodostuvaa tiettyä kohdetta tai asiaa koskevaa viestiä, joka on saatavissa selville vain automaattisen tietojenkäsittelyn tai äänen- ja kuvantoistolaitteiden taikka muiden apuvälineiden avulla.

Julkisuuslaissa käytetään lisäksi käsitettä viranomaisen asiakirja, jonka keskeisin ominaisuus on kytkös viranomaisen tehtäviin. Viranomaisen asiakirjana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu tai vastaanotettu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta tai sen suorittamista varten.

Mitä tarkoittaa tietoaineisto? Tiedonhallintalaissa (906/2019) tietoaineisto tarkoittaa asiakirjoista ja muista vastaavista tiedoista muodostuvaa tiettyyn viranomaisen tehtävään tai palveluun liittyvää kokonaisuutta.

Arkistolaki koskee seuraavia julkishallinnon toimijoita
  • valtion virastot ja laitokset​

  • tuomioistuimet ja muut lainkäyttöelimet​

  • muut valtion viranomaiset​

  • Suomen Pankki, Kansaneläkelaitos, muut itsenäiset julkisoikeudelliset laitokset​

  • yliopistolaissa tarkoitetut säätiöyliopistot​

  • valtion, hyvinvointialueen ja kunnan liikelaitokset​

  • kunnalliset viranomaiset ja toimielimet, hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän viranomaiset ja toimielimet​

Laki koskee ortodoksista kirkkokuntaa ja sen seurakuntia. Evankelis-luterilaisen kirkon arkistoihin sovelletaan, mitä kirkkolaissa säädetään.

Lisäksi arkistolaki koskee julkista tehtävää hoitavia yhteisöjä, toimielimiä ja yksityisiä henkilöitä, esim. riistanhoitoyhdistyksiä, Keskuskauppakamaria, Suomen Asianajajaliittoa ja julkisia kaupanvahvistajia. Arkistolakia sovelletaan niihin asiakirjoihin ja tietoaineistoihin, jotka muodostuvat julkisten tehtävien hoitamisesta.

Arkistolain (831/1994) mukaan arkistotoimen tehtävänä on

  • varmistaa asiakirjojen käytettävyys ja säilyminen

  • huolehtia asiakirjoihin liittyvästä tietopalvelusta

  • määritellä asiakirjojen säilytysarvo

  • hävittää tarpeeton aineisto.


Arkistointi ja tiedonhallinta

Julkishallinnon organisaatioiden jokapäiväisessä toiminnassa asiakirjoja sekä laaditaan että vastaanotetaan. Asiakirjojen käsittely, säilyttäminen ja arkistointi edellyttää toimivaa tiedonhallintaa, asiakirjahallintoa ja asiakirjahallintaa.

Asiakirjahallintoon kuuluu asiakirjojen laatimisen, vastaanottamisen, säilyttämisen, käytön ja säilytysajan mukaisten toimenpiteiden suorittamisen tehokas ja systemaattinen ohjaus ja valvonta​. Asiakirjahallinto käsitteen rinnalle nousi 2000-luvun alkupuolella käsite asiakirjahallinta.

Asiakirjahallintaan osallistuvat kaikki organisaation asiakirjojen kanssa toimivat aina asiakirja-ammattilaisista organisaation muihin työntekijöihin tai päätearkistossa työskenteleviin​. Asiakirjahallinta on tietoaineistojen elinkaaren hallintaa ja siihen liittyviä prosesseja riippumatta siitä, missä tiedon elinkaaren vaiheessa niitä suoritetaan tai kuka vastaa niiden suorittamisesta.

Nykyään asiakirjahallinta ymmärretään yleensä osaksi viranomaisen tiedonhallintaa. Tiedonhallintalaissa (906/2019) sillä tarkoitetaan viranomaisen tehtävien hoidossa tai sen muussa toiminnassa syntyviin tarpeisiin perustuvia toimia ja tietoturvallisuustoimenpiteitä viranomaisen tietoaineistojen, niiden käsittelyvaiheiden ja tietoaineistoihin sisältyvien tietojen hallinnoimiseksi. Asiakirjojen ja tietoaineistojen pitää säilyä ja olla käytettävissä niin kauan kuin niillä on merkitystä toimijan toiminnan, oikeudellisten näkökohtien, tutkimuksen sekä muun käytön turvaamiseksi.

Osana tiedonhallintaansa viranomaisen pitää huolehtia myös arkistoitavan tiedon säilymisestä, käytettävyydestä ja todistusvoimaisuudesta niin kauan, että se on siirretty arkistoon. Sen jälkeen arkistotoimija eli esimerkiksi Kansallisarkisto huolehtii tietoaineiston varsinaisesta pitkäaikaissäilyttämisestä ja tarjoamisesta käyttöön.

Julkishallinnossa laaditaan yleensä kuvauksia, joissa organisaaton tiedonhallintaa kuvataan sekä organisaation ulkopuolisille että omille työntekijöille. Tällaisia kuvauksia voivat olla esimerkiksi tiedonhallintapolitiikka tai asiakirjahallinnon ja arkistotoimen toimintaohje. Yhteistä kuvauksille on, että niissä määritellään organisaation tiedonhallinnan periaatteet, tavoitteet, toimintatavat ja vastuut. Voit etsiä verkosta esimerkiksi tiedonhallintapolitiikka-hakusanaa käyttäen ja tutustua eri organisaatioiden kuvauksiin.

Viranomaisen arkistointiin ja tiedonhallintaan liittyvistä vastuista on säädetty arkistolaissa (831/1994) ja laajemmin tiedonhallintalaissa (908/2019). Kansallisarkisto ohjaa ja neuvoo viranomaisia arkistointitehtävän hoidossa sekä päättää arkistoitavat asiakirjat ja tietoaineistot. Kansallisarkisto myös vastaanottaa, säilyttää ja tarjoaa käyttöön viranomaisten Kansallisarkistoon siirtämät tietoaineistot kuvailutietoineen. Tiedonhallintaa ohjaa julkisen hallinnon tiedonhallintalautakunta.

Tiedonhallintalautakunta ja Kansallisarkisto tekevät yhteistyötä, sillä tiedonhallintaa, tietoturvaa, asiankäsittelyä ja arkistointia toteutetaan ja kehitetään monilta osin samoilla keinoilla. Lisäksi tietoaineistojen erilaisten käyttötarpeiden tunnistaminen, eli säilytysaikojen määrittäminen ja arkistollisen arvon arviointi, kytkeytyvät yhteen

📚 Syvennä osaamistasi:


Asiakirjat ja niiden merkitys organisaatiolle

Asiakirjat liittyvät aina organisaation, yhteisön tai yksilön (arkistonmuodostajan) toimintaan. Ne todentavat toimijan tehtäviä, historiaa ja jokapäiväisiä toimia. Ne voivat liittyä myös henkilöiden oikeusturvaan tai yksityisyyden suojaan. Asiakirjat ovat toisin sanoen tehtävien ja asioiden hoitamisen ja käsittelyn välineitä​. Niiden sisältämä tieto on organisaation toiminnan pääoma​a ja arvokas resurssi.

Asiakirjoista muodostuu myös myöhempiä tehtäviä ja päätöksentekoa​ tukeva tietovaranto.

Asiakirjojen avulla organisaatiot voivat​ muun muassa:

  • hoitaa toimintaansa järjestyneesti, tehokkaasti ja vastuullisesti ​

  • tuottaa palveluja johdonmukaisesti ja tasapuolisesti ​

  • tukea ja dokumentoida organisaation toimintaperiaatteita ja päätöksentekoa ​

  • varmistaa hallinnon johdonmukaisuutta, jatkuvuutta ja tuottavuutta ​

  • edistää toimintojen tehokkuutta koko organisaatiossa​

  • varmistaa toiminnan jatkuvuutta katastrofitilanteissa

  • toteuttaa lainsäädännön ja muiden normien vaatimukset, mukaan lukien arkistolliset vaatimukset ja toiminnan tarkastukseen ja valvontaan liittyvät vaatimukset

  • tukea organisaatiota oikeustapauksissa, mukaan lukien niiden riskien hallinta, jotka liittyvät organisaation toiminnan todisteisiin tai niiden puuttumiseen

  • suojella organisaation etuja ja sen työntekijöiden, asiakkaiden ja nykyisten sekä tulevien intressiryhmien oikeuksia

  • tukea ja dokumentoida nykyistä ja tulevaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa, organisaation saavutuksia ja historiallista tutkimusta

  • tarjota todisteita organisaation toiminnasta, yksilöiden toiminnasta ja kulttuuritoiminnasta

  • luoda ja vahvistaa organisaation toiminnallista, yksilöllistä ja kulttuuri-identiteettiä

  • ylläpitää organisatorista, henkilökohtaista ja kollektiivista muistia

Pohdittavaa!
  • Jos organisaatio säilyttäisi asiakirjoja tai tietoja vain asioiden käsittelyajan, miten se vaikuttaisi​:

    • toiminnan suunnitteluun?​

    • budjetin laatimiseen?​

    • väärinkäytöksen tutkimiseen?​

    • työntekijän palkanmaksuun?

  • Jos eduskunta ei säilyttäisi mitään tietoa toiminnastaan, miten se vaikuttaisi kansalaisiin ja yhteiskuntaan? Olisiko sillä vaikutuksia kansainvälisiin suhteisiin?​

  • Jos sairaala ei tallentaisi asiakkaiden terveystietoja, miten se vaikuttaisi asiakkaiden hoitoon?​

  • Jos omistusoikeudellisia asiakirjoja ja tietoja ei säilytettäisi, miten se vaikuttaisi asunnon omistajan päivittäiseen elämään?

Asiakirja voi olla analoginen tai digitaalinen. Se on siis riippumaton tallennusvälineestä tai muodosta. Oleellista, että julkisen hallinnon toimija on laatinut tai vastaanottanut asiakirjan jonkin asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa.

Analoginen asiakirja voi olla esimerkiksi kirje, päätös, valokuva, ääninauha tai kortisto, jonka tallennusalustana on paperi, mikrofilmi tai joku muu käsinkosketeltava materiaali.

Digitaaliset asiakirjat ovat muodoiltaan analogista asiakirjaa monimuotoisempia. Tämä vaikuttaa niiden hallintaan ja myös arkistointiin. Digitaalisessa muodossa asiakirjan määritelmän täyttää muun muassa erilaisissa tietojärjestelmissä sijaitseva tieto. Digitaalinen asiakirja voi olla myös paikkatietoa, kuvia tai vaikkapa audiovisuaalista aineistoa eli videoita tai äänitiedostoja.

Asiakirjan todistusvoimaisuus tarkoittaa sitä, että pystytään todentamaan, mitä viranomaiselta on asiakirjan perusteella vaadittu, mihin asiakirjan tietosisältö oikeuttaa tai velvoittaa, eikä asiakirjan tietosisältöä ole muutettu alkuperäisestä. Todistusvoimaisuudella on merkitystä hallinnon toimivuuden, julkisuusperiaatteen, oikeusturvan ja demokratian toteutumisen kannalta​.

Todistusvoimaisuus rakentuu asiakirjan tietosisällön lisäksi muun muassa metatiedoista. Ne kuvaavat asiakirjan tai tietoaineiston rakennetta, sisältöä ja alkuperää sekä sen käsittelyyn liittyviä toimijoita. Tärkeitä ovat myös muut asiayhteydet ja suhteet muihin tietoaineistoihin.  


Arkistointi on osa tiedon elinkaarta

Mitä tiedon elinkaarella tarkoitetaan?

  1. Tiedon elinkaari alkaa tiedon laatimisesta tai saapumisesta. Esimerkiksi asiakirja otetaan sen saapuessa talteen asianhallintajärjestelmään tai muuhun tietojärjestelmään, liitetään oikeaan luokitukseen ja sille annetaan tarvittavat metatiedot.

  2. Asiakirjaa käytetään organisaation tehtävän hoidossa ja siitä tulee osa niiden hoidon yhteydessä muodostuvia, hyödynnettäviä ja säilytettäviä tietoaineistoja. Asiakirjat ja tietoaineistot ovat todisteita organisaation tekemistä toimenpiteistä – ne todentavat organisaation toimintaa.

  3. Kun asiakirjaa ei enää tarvita sen alkuperäisessä käyttötarkoituksessa, se joko tuhotaan tai arkistoidaan. Arkistoitavaksi määrättyjen tietoaineistojen elinkaari jatkuu turvatusti arkistossa. Niitä säilytetään ja käytetään sekä nykyisen että tulevan tutkimuksen tarpeisiin ilman aikarajaa eli pysyvästi.

Tiedonhallinnan ja arkistoinnin tavoitteena on varmistaa, että tietoaineistot ovat todistusvoimaisia, ymmärrettäviä ja käyttörajoitustensa mukaisesti käytettävissä niiden koko elinkaaren ajan​.

Tiedonhallintalain mukainen tiedonhallinta tukee julkisten palveluiden toteuttamista, edistää tietosuojaa, tietoturvallisuutta, asiakirjojen ja tietoaineistojen vastuullista hyödyntämistä ja julkisuusperiaatteen toteutumista. Lisäksi mahdollistetaan tietoaineistojen monipuolinen käyttö.

Asiakirjoille ja tietoaineistoille määritetään niiden elinkaaren alkuvaiheessa säilytysaika niiden alkuperäistä käyttötarkoitusta varten. Säilytysaika määritellään myös arkistoitaville asiakirjoille. Kun säilytysaika on kulunut umpeen, määräajan säilytettävät tuhotaan ja arkistoitavaksi määrätyt asiakirjat ja tietoaineistot arkistoidaan eli ne siirtyvät elinkaaressaan arkistovaiheeseen.

Säilytysajan päättyminen määrittää sitä hetkeä, jolloin asiakirja siirtyy elinkaaressaan arkistovaiheeseen. Usein tiedon alkuperäiset käyttötarpeet hiipuvat vähitellen. Tietoaineiston elinkaareen voi sisältyä vaihe, jolloin esimerkiksi kansalaisten oikeusturvaan ja tutkimuskäyttöön liittyvät käyttötarpeet ovat olemassa rinnakkain. Säilytysajan määrittäminen on kuitenkin tarpeen, jotta rekisteröidyn oikeuksiin liittyvät velvoitteet sekä arkistointi ja tuhoaminen voidaan toteuttaa hallitusti.

Tiedonhallinnan vaatimusten täyttäminen edellyttää suunnitelmallisuutta. Se luo perustan myös asiakirjojen ja tietoaineistojen arkistoinnille. Käytännössä arkistoinnin onnistuminen vaatii tiedon elinkaaren varrella toimenpiteitä, joiden avulla varmistetaan arkistoitavien tietoaineistojen säilyminen käytettävinä ja ymmärrettävinä. Näitä ovat muun muassa:

  • merkityksellisten ja tutkimuksellisesti arvokkaiden asiakirjojen ja tietoaineistojen tunnistaminen eli arvonmääritys

  • asiakirjojen ja tietoaineistojen säilyttäminen eheinä ja todistusvoimaisina arkistotiloissa tai tietojärjestelmissä

  • asiakirjojen ja tietoaineistojen ymmärrettävyyden varmistaminen

  • asiakirjojen ja tietoaineistojen käytön mahdollistaminen.

📚 Syvennä osaamistasi:


Miksi puhutaan pysyvästä säilyttämisestä?

Lainsäädäntö on muovannut arkistointia ja tiedonhallintaa koskevaa käsitteistöä 2020-luvun aikana. Tämä on hyvä muistaa etenkin vanhempaa arkistoalan kirjallisuutta tai ohjeistusta lukiessa. Erityisesti kannattaa painaa mieleen käsitteiden arkistointi ja pysyvä säilyttäminen merkitykset.

image-20250324-122237.png

Kuva. Lainsäädäntö on muovannut arkistointia ja tiedonhallintaa koskevaa käsitteistöä.

Arkistointi kytkeytyi Suomessa pitkään arkistolaissa (831/1994) määriteltyyn arkiston käsitteeseen. Sen mukaan arkistoon kuuluvat kaikki asiakirjat, jotka ovat saapuneet arkistonmuodostajalle sen tehtävien johdosta tai syntyneet arkistonmuodostajan toiminnan yhteydessä.

Arkistoinnin merkitys muuttui EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) ja julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (tiedonhallintalaki, 906/2019) jälkeen. Arkistointi tarkoittaa nyt tietoaineiston säilyttämistä osana kulttuuriperintöä sen jälkeen, kun säilytysaika alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on päättynyt. Taustalla on tarve henkilötietojen käsittelyyn liittyvän käyttötarkoituksen määrittelyyn:

  • Arkistoitavat tietoaineistot sisältävät lähes aina henkilötietoja. Henkilötietojen käsittelystä säädetään tietosuoja-asetuksessa sekä kansallisessa tietosuojalaissa (1050/2018). Kerättyjä henkilötietoja käsitellään aluksi niiden alkuperäisissä käyttötarkoituksissa. Näiden käyttötarkoitusten yhteydessä puhutaan tietoaineistojen säilyttämisestä.

  • Arkistointi tapahtuu yleensä vasta alkuperäisen käyttötarkoitusten päätyttyä. Arkistoituja tietoaineistoja käsitellään yleisen edun mukaisessa arkistointitarkoituksessa, jolloin niihin kohdistuu lähinnä tutkimuskäyttöä.

  • Tietosuoja-asetus erottaa myös henkilötietojen pysyvän säilyttämisen arkistoinnista. Joissain tapauksissa tietoa säilytetään pysyvästi alkuperäiseen ja lainsäädännön velvoitteisiin perustuviin käyttötarkoituksiin. Tällöin niiden säilyttämiselle on olemassa pysyvä peruste etujen, oikeuksien tai velvollisuuksien määrittäjänä. Vuodelta 1994 olevassa arkistolaissa arkistolaissa käytetty termi pysyvä säilyttäminen sen sijaan tarkoittaa EU:n tietosuoja-asetuksen ja tiedonhallintalain mukaista arkistointia.

Tiedon elinkaaren hallintaan alkuperäisen käyttötarkoituksen ja arkistointitarkoituksen välinen erottelu toi konkreettisia muutoksia. Tietoaineistojen siirtyminen arkistovaiheeseen tarkoittaa tiedon käyttötarkoituksen muuttumista, ja se vaikuttaa rekisterinpitäjän tietosuoja-asetuksen mukaisiin velvoitteisiin.

image-20250321-123008.png

Kuva. Arkistoitavaksi määrättyjen tietoaineistojen elinkaari jatkuu arkistossa. Seulontapäätös on Kansallisarkiston päätös viranomaisen arkistoitavista asiakirjoista tai tietoaineistoista.


Kansallisarkisto ohjaa ja tukee arkistointia

Kansallisarkisto on arkistotoimen asiantuntijaviranomainen. Sen tehtävä on kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien asiakirjojen ja niihin sisältyvien tietojen pysyvän säilymisen ja saatavuuden varmistaminen sekä käytön edistäminen. Virasto kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaan, ja sen toimialueena on koko maa.​

Kansallisarkiston keskeinen yhteiskunnallinen tehtävä on määritellä, mitkä julkisen hallinnon tuottamat asiakirjat ja tietoaineistot ovat arkistoitavia. Se ohjaa myös julkishallinnon arvonmääritys- ja seulontatoimintaa​. Kansallisarkiston lakisääteiset tehtävät on määritelty laissa Kansallisarkistosta (1145/2016):

  • varmistaa kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien viranomaisten asiakirjojen ja niihin sisältyvien tietojen säilyminen,

  • toimia viranomaisten asiakirjojen ja niihin sisältyvien tietojen pysyvän säilyttämisen (arkistoinnin) sekä arkistotoimen asiantuntijaviranomaisena,

  • edistää pysyvästi säilytettävien (arkistoitavien) asiakirjojen ja niihin sisältyvien tietojen saatavuutta, käyttöä ja niihin perustuvaa tutkimusta,

  • edistää kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien yksityisten asiakirjojen ja niihin sisältyvien tietojen säilyttämistä, hankkia näitä aineistoja pysyvään säilytykseen (arkistoitaviksi) sekä osallistua yksityisen arkistotoiminnan kehittämiseen yhteistyössä yksityisen arkistotoiminnan harjoittajien kanssa,

  • toimia asiantuntijana viranomaisten heraldisissa kysymyksissä ja edistää heraldista kulttuuria

Lisäksi Kansallisarkisto hoitaa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003), yksityisten arkistojen valtionavusta annetussa laissa (1006/2006) säädetyt tehtävät.

Tiesitkö!

Kansallisarkistossa toimii myös Kansallisarkiston neuvottelukunta ja yksityisarkistojen neuvottelukunta. Kansallisarkiston neuvottelukunnan tehtävänä on tukea ja kehittää viraston toimintaa sekä tehdä aloitteita ja siten edistää yhteistyötä toimialalla. Opetus- ja kulttuuriministeriö nimittää neuvottelukunnan jäsenet ja päättää toimikaudesta (1145/2016.)

Yksityisarkistojen neuvottelukunnan tehtävänä on edistää yksityisiin asiakirjoihin ja niihin sisältyviin tietoihin kohdistuvan arkistotoiminnan koordinointia ja yhteistyötä. Yksityisarkistojen neuvottelukunnan jäsenet nimittää opetus- ja kulttuuriministeriö, joka vastaa myös neuvottelukunnan toimikaudesta (1145/2016.)

Neuvottelukuntien lisäksi Kansallisarkistossa toimii heraldinen lautakunta, jonka tehtävistä ja kokoonpanosta määrätään Kansallisarkiston pääjohtajan vahvistamassa työjärjestyksessä. Heraldinen lautakunta toimii Kansallisarkistossa asiantuntijaelimenä, joka antaa lausuntoja vaakunoista, sineteistä ja lipuista. 

Kansallisarkiston edeltäjiä olivat Valtionarkisto (30.9.1994 asti) ja arkistolaitos (1.10.1994–31.12.2016). Lainsäädännöllä perustettiin Kansallisarkisto-niminen viranomainen, kun laki Kansallisarkistosta (1145/2016) ja laki arkistolain muuttamisesta (1146/2016) tulivat voimaan 1.1.2017. Muutoksessa aiemmat maakunta-arkistot ja Kansallisarkisto sulautettiin uudeksi virastoksi. Maakunta-arkistoista tuli Kansallisarkiston toimipaikkoja.

Kansallisarkisto ohjaa ja tukee viranomaisten asiakirjahallintoa ja arkistotoimea laatimalla määräyksiä ja ohjeita sekä suosituksia ja oppaita. Neuvoja voi kysyä myös sähköpostitse.

Kansallisarkiston verkkosivujen ohjepankista löydät:

  • Keskeiset julkishallintoa, kuntia ja valtionhallintoa koskevat seulontapäätökset

  • Arkistointia koskevat määräykset

  • Arkistointia koskevat suositukset ja oppaat

  • Muita ohjeita ja suosituksia

  • Kumotut määräykset ja ohjeet.

📚 Syvennä osaamistasi:

Tutustu Kansallisarkiston keskeisimpiin määräyksiin ja suosituksiin
Arkistolaitoksen määräys ja ohjeet arkistotiloista 1.3.2013 (AL/19699/07.01.01.00/2012)

Määräys koskee pysyvästi säilytettävien asiakirjojen arkistotiloja​.

  • Asiakirjoja on säilytettävä siten, että ne ovat turvassa tuhoutumiselta, vahingoittumiselta ja asiattomalta käytöltä​.

  • Arkistotilat pitää toteuttaa niin, että asiakirjat ovat turvassa vedeltä ja haitalliselta kosteudelta, tulelta, liialliselta lämpenemiseltä ja valolta, ilman epäpuhtauksilta, ilkivallalta ja asiattomalta käytöltä sekä poikkeusoloissa​.

  • Viranomainen vastaa itse arkistotilojensa suunnittelusta, toteutuksesta ja hyväksymisestä​.

  • Määrittelee mm. arkistotilojen sijoituksen, tilamitoituksen, palonkestävyyden, sammutusjärjestelmät, putkijohtojen ja sähkölaitteiden sijainnin, sammutus- ja paloilmoituslaitteet sekä lämpötila- ja kosteusvaatimukset.

Arkistolaitoksen ohje analogisten asiakirjojen suojaamisesta poikkeusoloissa 2014 (AL/15031/07.01.01.00/2014)

Ohje koskee analogisten asiakirjojen suojaamista poikkeusoloissa. Analogisten asiakirjojen suojelu perustuu poikkeusoloissakin niin pitkälle kuin mahdollista normaaliolojen järjestelyihin.​ HUOM! Käytetään vain analogisessa aineistossa​!

Organisaation asiakirjat ryhmitellään kolmeen suojeluluokkaan:​

  1. toiminnan jatkumisen kannalta välttämättömät asiakirjat​

  • siirretään turvaan ensimmäisenä ja evakuoidaan ensimmäisenä ​

  • ovat keskeisiä ja aktiiviaikaisia asiakirjatietoja​

  1. tutkimuksellisista, juridisista tai taloudellisista syistä suojeltavat asiakirjat​

  • pysyvästi säilytettävät asiakirjat​

  1. muut asiakirjat​

  • ei edellytä toimenpiteitä poikkeusoloissa

Siirtomääräys 18.5.2021 (KA/26492/03.99/2020)

Kansallisarkiston määräys valtion viranomaisten arkistoitavien asiakirjojen siirtämisestä Kansallisarkistoon sovelletaan valtion viranomaisten ja lainkäyttöelinten sekä vastaavia julkisia tehtäviä hoitavien organisaatioiden arkistoitavien asiakirjojen siirtämiseen Kansallisarkistoon.​

  • Määrätään siirrettävien arkistoitavien asiakirjojen muodosta ja siirtämisestä Kansallisarkistoon.​

  • Arkistoitavat asiakirjat siirretään Kansallisarkistoon digitaalisessa muodossa, ellei Kansallisarkisto ole toisin määrännyt arkistolain nojalla.​

  • Asiakirjojen siirron yhteydessä Kansallisarkistoon siirretään asiakirjoja koskevat metatiedot, jotka käsittävät myös luettelointi- ja rekisteröintitiedot​

  • Siirtävä viranomainen vastaa kaikista siirtämisen kustannuksista (arkistolaki 14 §). Siirron kustannuksiin sisältyy myös analogisen aineiston muuttaminen digitaalisen muotoon ja mahdollinen analogisen aineiston hävittäminen.​

Määräys arkistoitavien asiakirjojen muodosta 22.12.2021 (KA/15906/07.01.01.00/2021)

Määräyksen mukaan julkishallinnon toimijoille (pl. tuomioistuimet ja muut lainkäyttöelimet) 1.1.2022 alkaen muodostuville asiakirjoille ei erikseen haeta sähköistä arkistointia mahdollistavaa seulontapäätöstä, vaan se mahdollistetaan kyseisessä määräyksessä.

  • 1.1.2022 alkaen muodostuvilla analogisilla asiakirjoilla ei lähtökohtaisesti ole myöskään kulttuurihistoriallista arvoa analogisessa muodossa.​

Asiakirjat, jotka ovat muodostuneet 1.1.2022 alkaen säilytetään pysyvästi yksinomaan sähköisessä muodossa ja pysyvästi säilytettävät asiakirjat digitoidaan Kansallisarkiston voimassa olevien digitointivaatimusten mukaisesti. 

Suositus SÄHKE2-metatietomallin hyödyntämisestä (KA/12266/07.01.01.00/2022)
  • Suositus perustuu kumottuun SÄHKE2-määräykseen (voimaan 1.1.2009, AL 9815/07.01.01.00/2008, Sähköisten asiakirjallisten tietojen käsittely, hallinta ja säilyttäminen), muuttunut suositukseksi 1.1.2023 alkaen​

  • Suositusteksti

  • Liite 1: Vähimmäismetatiedot​

  • Liite 2: Metatietomalli, v. 1.3​

  • Vanha normiteksti (kumottu Sähke2 –määräys)​

Suosituksen taustasta: ​suositusta edeltävät määräykset, jotka eivät enää ole voimassa:

SÄHKE1-määräys. Asiankäsittelyjärjestelmiin sisältyvien pysyvästi säilytettävien asiakirjallisten tietojen säilyttäminen yksinomaan sähköisessä muodossa. Arkistolaitoksen määräys 20.12.2005 (KA 1486/40/2005)​. Määräys oli voimassa 1.1.2006-31.12.2008 ja koski ainoastaan asiankäsittelyjärjestelmissä muodostuvia asiakirjatietoja. SÄHKE1:n vaatimukset täyttävässä asiankäsittelyjärjestelmässä muodostuneet tiedot voitiin säilyttää pelkästään sähköisessä muodossa.

SÄHKE2-määräys

Vuonna 2009 voimaan tullut SÄHKE2 kumottiin määräyksenä 31.12.2022.

SÄHKE2 muuttui suositukseksi 1.1.2023 Suositus SÄHKE2-metatietomallin hyödyntämisestä, joka antaa SÄHKE2-metatietoihin ja metatietomalliin (SÄHKE2-metatietomalli, versio 1.3, 18.3.2020) liittyviä soveltamisohjeita. SÄHKE2-määräyksen sisältämät vaatimukset eivät jatkossa velvoita viranomaisia heidän suunnitellessaan ja kehittäessään tiedonhallintaa. ​

  • Asianhallinnassa tulee kuitenkin noudattaa esimerkiksi hallintoasioiden käsittelyä, asiarekisteriä, tietoturvaa, tietosuojaa, julkisuutta ja salassapitoa sekä säilytystarpeen määrittelyä koskevia säädöksiä.​

SÄHKE2:n sisältö on edelleen hyödynnettävissä arkistoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Hyödyntämistä tukee yllämainittu suositus.​ Suositus käsittelee SÄHKE2-määrityksiä erityisesti tiedon arkistoinnin näkökulmasta​

  • SÄHKE2-metatietomalliin lisätty lainsäädännön muutoksiin liittyviä huomioita​

Kumottu SÄHKE2 –määräys: ​

  • Kohderyhmänä oli valtionhallinnon ja kuntien organisaatiot​

  • Tietojärjestelmäriippumattomuus – kohteena muutkin tietojärjestelmät kuin asianhallintajärjestelmät​

  • Määritti vaatimukset ja ominaisuudet eri tietojärjestelmille, jotta pysyvästi säilytettävät tiedot voidaan säilyttää yksinomaan sähköisessä muodossa​

  • Vaatimukset liittyvät tiedonohjaukseen, metatietomalliin ja tiedon käsittelyprosessiin​

  • Asiarekisteristä ja asiankäsittelyn metatiedoista säädetään tiedonhallintalaissa ja tiedonhallintalautakunta on antanut niistä suosituksen: Suositus asiankäsittelyn metatiedoista (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:33)​

Säilytysmuodon yleispäätös 8.12.2023 (KA/15927/28.02.01/2023)

Julkishallinnon pysyvästi säilytettävien digitoitujen ja digitoitavien asiakirjojen säilytysmuoto ja analogisen säilytysmuodon kulttuurihistoriallisen arvon arviointitietojen pysyvä säilytys -päätöksessä määrätään ennen 1.1.2022 muodostuneet pysyvästi säilytettävät asiakirjat arkistoitaviksi yksinomaan digitaalisessa muodossa (lukuun ottamatta analogiselta säilytysmuodoltaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaita asiakirjoja).

Päätös mahdollistaa ennen 1.1.2022 muodostuneiden arkistoitavien analogisten asiakirjojen hävittämisen silloin, kun digitointi on jo tehty ennen 1.1.2022 Kansallisarkiston ajantasaisten digitointivaatimusten mukaisesti tai arkistolaitoksen digitointivaatimusten 24.8.2016 (AL/11130/07.01.02.04.02/2008) perusteella (arkistolaitoksen 24.6.2016 digitointivaatimukset on sittemmin kumottu, eikä vaatimuksia voi enää soveltaa 1.1.2022 jälkeen tehtyyn tai tehtävään digitointiin).

Lisäksi päätöksessä määrätään kulttuurihistoriallisen arvon kriteereistä. Toimijat vastaavat 1.1.2024 alkaen kulttuurihistoriallisen arvon arvioinnista noudattaen päätöksen kriteereitä ja dokumentoivat arviointitiedot.

Arkistoitavat analogiset asiakirjat digitoidaan päätöksessä esitettyjen reunaehtojen mukaisesti, mikä mahdollistaa niiden korvaamisen digitaalisilla ilmentymillä.

Arkistoitavien tietoaineistojen perusmetatiedot -suositus 20.02.2024 (KA/20011/30.00.00/2023)
  • Suositus koskee julkisen hallinnon arkistoitavien tietoaineistojen arkistometatietoa. Arkistometatiedolla viitataan arkistoinnin edellyttämään metatietokokonaisuuteen. Suosituksen perusmetatiedot on määritelty osoittamaan tämän metatiedon vähimmäistasoa.

  • Organisaation on suunniteltava arkistometatiedon toteutustapa ja hyödyntäminen suhteessa tiedonhallinnassa ja tiedon elinkaaren hallinnassa vaadittavien muiden toimintatapojen, metatietojen, tietojen ja dokumentoinnin kokonaisuuteen.

  • Kun tietoaineistoja siirretään Kansallisarkistoon, noudatetaan Kansallisarkiston voimassa olevia siirto-ohjeita. Siirto-ohjeiden metatietovaatimukset ovat yhteensopivat suosituksessa määritettyjen arkistoinnin perusmetatietojen kanssa. 

Arkistoitavien asiakirjojen digitointia koskevat vaatimukset ja ohjeet 19.12.2024 (KA/20919/30.01.00/2024)

Kansallisarkiston digitointivaatimusten tavoite on varmistaa asiakirjalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien arkistoitavien asiakirjojen tietosisällön säilyminen ja käytettävyys digitoinnin jälkeisessä digitaalisessa muodossa.

Ohje sisältää arkistoitavien eli arkistolain (831/1994) mukaan pysyvästi säilytettäväksi määrättyjen
asiakirjojen digitointia koskevat Kansallisarkiston vaatimukset.

Ohjetta sovelletaan, kun toimijalle jo muodostuneita arkistollisia kokonaisuuksia digitoidaan takautuvasti. Vaatimukset eivät koske digitointia, joka toteutetaan asiakirjan laatimisen tai asiankäsittelyn yhteydessä tai kun organisaatiolle saapuvia analogisia asiakirjoja muuten muutetaan digitaaliseen muotoon.

Ohjeen vaatimusten velvoittavuus perustuu Kansallisarkiston yleispäätökseen 8.12.2023
(KA/15927/28.02.01/2023) ja määräykseen 22.12.2021 (KA/15906/07.01.01.00/2021), joissa määrätään arkistoitavien asiakirjojen digitaaliseen muotoon muuttamisen vaatimuksista ja hävittämisestä.

Lue Kansallisarkiston historiasta

Senaatin arkiston ja siten Suomen arkistolaitoksen virallisena perustamispäivänä pidetään 25.11.1816. Arkiston toiminta siirtyi Turusta Helsinkiin 15.3.1819 alkaen. Senaatin arkisto aloitti tämän jälkeen toimintansa kansliatoimikunnan alaisena erillisenä yksikkönä, jolla oli oma viranomaisen tunnusmerkki (Lähde: Nuorteva & Happonen: Suomen arkistolaitos 200 vuotta, s. 5. Kansallisarkiston julkaisu 2016.)

13.11.1817 senaatin arkistoon asetettiin arkistonhoitajan virka keisarin käskykirjeellä, jonka tehtäviksi asetettiin asiakirjojen järjestäminen, inventointi ja lainaustoiminnan hoitaminen.  Senaatin arkistosta kehittyi eri vaiheiden kautta lopulta historiantutkimuksen keskuslaitos. Vuonna 1869 arkiston nimi muutettiin Valtionarkistoksi (Lähde: Arkistojen Portti: Autonomian ajan viranomaiset, Opas Suomen autonomian ajan viranomaishallintoon.)

Valtioneuvosto antoi vuonna 1927 asetuksen Hämeenlinnan maakunta-arkiston perustamisesta (196/1927). Myöhemmin perustettiin 1927–1974 seitsemän eri maakunta-arkistoa. Vuonna 1935 annetussa asetuksessa maakunta-arkistoista nimettiin maakunta-arkistojen tehtävät (359/1935) ja annettiin opetusministeriön päätös ohjesäännön vahvistamisesta maakunta-arkistoille (361/1935).  Vuonna 1939 säädettiin Suomen ensimmäisen arkistolaki, eli laki julkisista arkistoista, jossa maakunta-arkistojen tehtäviä käsitellään 3 §:ssä (18/1939). Näitä tehtäviä täydennettiin kahdella valtioneuvoston päätöksellä; päätös eräiden valtionarkiston tehtävien siirtämisestä maakunta-arkistoille (90/1939) ja päätös maakunta-arkistojen piirijaosta ja eräiden valtionarkiston tehtävien siirtämisestä maakunta-arkistoille (125/1960).

Vuoden 1935 asetus kumottiin vuonna 1970 asetuksella maakunta-arkistoista (619/1970). Vuoden 1970 asetuksen mukaan maakunta-arkistojen lakisääteisinä tehtävinä oli vastaanottaa, säilyttää ja hoitaa arkistopiirien alueella seulottuja asiakirja-aineistoja sekä varmistaa näiden aineistojen käytettävyys viranomaisille, tutkijoille ja muille niitä tarvitseville. Arkistoaineistoja maakunta-arkistoihin ovat tuottaneet pääasiassa valtion alue- ja paikallishallinnon virastot, mutta maakunta-arkistoista löytyi myös yksityisiä, kirkollisia sekä joitakin kunnallisia arkistoja (Lähde: Nuorteva & Happonen: Suomen arkistolaitos 200 vuotta, s. 327. Kansallisarkiston julkaisu 2016)

Vuonna 1981 säädettiin Suomen toinen arkistolaki (184/1981), jossa säädettiin Valtionarkiston ja maakunta-arkistojen osalta arkistotoimesta ja arkistoviranomaisten toimintavallasta sekä niiden pääasiallisista tehtävistä. Vuoden 1981 arkistolain 12 §:ssä todetaan, että Valtionarkiston ja maakunta-arkistojen tehtävistä säädetään erillisellä asetuksella. Vuonna 1983 annettiin asetus yleisarkistoista (195/1983), jossa määrättiin sekä Valtionarkiston että maakunta-arkiston tehtävistä.

Tämä asetus oli voimassa vuoteen 1992 asti, jolloin annettiin asetus arkistolaitoksesta (234/1992). Asetuksen perusteella perustettiin arkistolaitos organisaationa, jonka muodosti tuolloin Valtionarkisto ja maakunta-arkistot yhdessä. Maakunta-arkistot olivat vuoteen 1994 asti Valtionarkiston alaisia piirihallintoviranomaisia (234/1992).

Vuonna 1994 astui voimaan Suomen kolmas arkistolaki (831/1994), jonka yhteydessä annettiin asetus arkistolaitoksesta (832/1994), jossa säädettiin arkistolaitoksen tehtävistä. Vuonna 1994 annetun arkistolaitosta koskevan asetuksen yhteydessä Valtionarkisto nimitys poistui käytöstä. Helsingissä toiminut Valtionarkisto sai nimekseen Kansallisarkisto. Kansallisarkisto johti Helsingistä arkistolaitoksen toimintaa, hallintoa ja kehittämistä. Vuoden 1994 jälkeen Valtionarkiston alaiset maakunta-arkistot siirtyivät Kansallisarkiston piirihallinnon alaisuuteen. Vuosina 1994–2016 Kansallisarkisto nimitys tarkoitti vain Helsingissä toimivaa viranomaista. Arkistolaitos muodostui Kansallisarkistosta ja seitsemästä maakunta-arkistosta (Lähde: Nuorteva & Happonen: Suomen arkistolaitos 200 vuotta, s. 348–365. Kansallisarkiston julkaisu 2016).

Arkistolaitosta koskevan asetuksen (832/1994) mukaan Kansallisarkiston tehtävänä oli johtaa arkistolaitoksen toimintaa, hallintoa ja kehittämistä. Kansallisarkisto vastasi valtion keskushallinnon ja muiden sellaisten arkistolaissa tarkoitettujen arkistonmuodostajien arkistoinnista, joiden toimipiirinä oli koko maa. Lisäksi Kansallisarkiston tehtävänä oli toimia valtakunnallisena keskusarkistona ja toimialansa tutkimus- ja kehittämiskeskuksena (832/1994, 2§). 

Lisäksi kyseisen asetuksen (832/1994) mukaan vastaavasti maakunta-arkistojen tehtävänä oli toimia ohjaavana viranomaisena alueensa arkistonmuodostajille arkistotoimen järjestämisessä. Lisäksi maakunta-arkistojen tehtävänä oli hoitaa arkistolaitokselle annettuja tehtäviä omissa piireissään.

Asetus oli voimassa vuoteen 2016, jolloin säädettiin laki Kansallisarkistosta (1145/2016). Arkistolaitos-nimestä luovuttiin ja Kansallisarkisto, seitsemän maakunta-arkistoa sekä Inarin saamelaisarkisto sulautuivat yhdeksi organisaatioksi Kansallisarkisto-nimen alle. Vuoden 2016 organisaatiouudistus oli merkittävä, sillä sen seurauksena maakunta-arkistot lakkautettiin itsenäisinä aluehallinnon viranomaisina.

 

Muita arkistoinstituutioita​
  • Kansallisarkiston lisäksi Suomessa on myös muita arkistoinstituutioita. Niitä ovat muun muassa Valtionhallinnon keskus- ja erityisarkistot, kuten Eduskunnan arkisto, Maanmittauslaitoksen arkisto, Tilastokeskus ja Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto.

  • Jokaisessa kunnassa on keskusarkisto, sillä kunnat vastaavat itse tietoaineistojensa arkistoinnista​. Vuonna 2025 Kansallisarkiston sähköisen arkistoinnin palvelu laajeni valtionhallinnosta koko julkishallintoon. Myös kunnat, hyvinvointialueet, korkeakoulut ja muut julkisen hallinnon toimijat voivat siirtää arkistoitavat digitaaliset tietoaineistonsa Kansallisarkistoon.

  • Valtionapua saavia yksityisiä keskusarkistoja ovat Keskustan ja maaseudun arkisto, Porvarillisen Työn Arkisto, Svenska Centralarkivet, Suomen elinkeinoelämän keskusarkisto (ELKA), Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkisto, Svenska Litteratursällskapet i Finland, Suomen Urheiluarkisto, Toimihenkilöarkisto, Työväen Arkisto, Kansan Arkisto, Tasavallan Presidentin arkistosäätiö


Julkisessa hallinnossa arkistoidaan digitaalista tietoa

Julkisen hallinnon tiedonhallinta ja arkistointi on tänä päivänä pääasiassa digitaalista. Asiakirjoja ei tulosteta arkistointia varten paperille. Digitaalista tietoa ja asiakirjoja tuotetaan, käsitellään, säilytetään, tuhotaan tai arkistoidaan tietojärjestelmissä. Arkistoinnin toteuttamisen helppous tai haastavuus riippuu tiedon rakenteesta ja laadusta sekä tietojärjestelmän ominaisuuksista.

Onnistuneen arkistoinnin takaa tiedon ja tietoaineistojen elinkaaren suunnittelu ja niiden ylläpito hyväksytyissä tietorakenteissa ja formaateissa. Tärkeää on yhteistyö tiedonhallinnan eri asiantuntijoiden kanssa. Muun muassa tietosuojaan ja tietoturvallisuuteen liittyvät tekniset ja hallinnolliset toimet tukevat digitaalista säilyttämistä ja arkistoinnin varmistamista.

image-20250423-152127.png

Julkisessa hallinnossa on 2000-luvuen kuluessa siirrytty digitaaliseen arkistointiin. Analogisessa muodossa arkistoitujen asiakirjojen säilyvyydestä ja käytettävyydestä on silti huolehdittava.

Digitaalisuuteen siirtymisestä huolimatta monien organisaatioiden hallussa on edelleen vuosikymmenten aikana analogisina, esimerkiksi paperisina tai mikrofilmillä, arkistoituja asiakirjoja. Niiden säilyvyydestä ja käytettävyydestä on huolehdittava. Tätä tukee määräajan säilytettävien asiakirjojen hävittäminen, arkistoitavien asiakirjojen hyvä järjestys ja luettelointi sekä ennalta suunnitellut tietopalvelukäytännöt. Säilyvyyteen puolestaan vaikuttavat säilytysvälineet ja arkistotilojen kunto ja olosuhteet.

Mikäli uusia analogisia asiakirjoja vielä muodostuu, ne muutetaan sähköiseen muotoon ja arkistoidaan ainoastaan digitaalisesti. Myös jo aiemmin muodostuneista arkistoja digitoidaan. Digitointi tarkoittaa analogisessa muodossa olevan tietoaineiston muuntamista digitaaliseksi.

Asiakirjat voidaan Kansallisarkiston vaatimusten mukaan tehdyn asianmukaisen digitoinnin jälkeen säilyttää ja arkistoida vain digitaalisessa muodossa. Poikkeuksena ovat vain harvat aineistot, joiden analogisella muodolla voidaan katsoa olevan kulttuurihistoriallista arvoa.

Arkistoon kuuluvien paperiaineistojen digitointi parantaa myös aineistojen käytettävyyttä.

📚 Syvennä osaamistasi


Arvonmääritys - mitä kaikkea arkistoidaan

Kaikkea julkishallinnon tuottamaa tietoaineistoa ei ole mahdollista, tarpeellista tai perusteltua arkistoida.​ Vain yhteiskunnallisesti ja tieteellisesti merkittävät tietoaineistot arkistoidaan niiden alkuperäisen käyttötarkoituksen päätyttyä. Tämä edellyttää arvonmääritystä!

Arvonmääritys tarkoittaa tietoaineistojen arkistollisen arvon määrittelyä. Sen avulla rajataan tärkeät tiedot vähämerkityksellisistä eli pysyvästi säilytettävät (arkistoitavat) tiedot määräajan säilytettävistä tiedoista​. Arkistollinen arvo muodostuu muun muassa siitä, kuinka merkittävästä yhteiskunnallisesta tehtävästä on ollut kyse ja missä toimintakontekstissa tiedot kertyvät sekä niiden tietosisällöstä.

Asiakirjojen ja tietoaineistojen arkistollisen arvon määrittely on Kansallisarkiston tehtävä. Viranomaisten asiakirjojen ja tietoaineistojen arkistointi perustuu aina Kansallisarkiston antamiin seulontapäätöksiin tai lainsäädäntöön.

Käytännössä arvonmääritys on viranomaisen ja Kansallisarkiston yhteistyötä. Viranomainen määrittelee määräajan säilytettävien asiakirjojen säilytysajat tiedonhallintalain 21 §:n mukaisia kriteereitä noudattaen ja tekee esityksen arkistoitavista asiakirjoista Kansallisarkistolle. Kansallisarkisto päättää seulontapäätöksessä, mitkä asiakirjat ovat arkistoitavia.

Arvonmäärityksen työvälineitä ovat arvonmäärityksen kriteerit, joilla tehtäviä ja niiden hoitamisen yhteydessä muodostuvia tietoaineistoja arvioidaan. Kriteerien sisältöä ja käyttöä arvonmäärityksessä on kuvattu Kansallisarkiston arvonmääritys- ja seulontapolitiikassa.

Arvonmäärityksen koskee kaikkia julkishallinnon tehtäviin ja toimintaan liittyviä tietoaineistoja ja asiakirjoja huolimatta siitä, missä muodossa ne esimerkiksi ovat muodostuneet.​ Arvonmääritys ohjaa seulontaa eli arvonmäärityksen toimeenpanoa. Seulonnassa muun muassa erotetaan arkistoivat ja määräajan säilytettävät asiakirjat toisistaan​ sekä arkistoidaan tai tuhotaan tietoaineistot ja asiakirjat säilytysajan päättymisen jälkeen.

Saako henkilötietoja arkistoida? Arkistoitavat tietoaineistot sisältävät lähes aina henkilötietoja. Henkilötietojen käsittelystä säädetään EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa sekä kansallisessa tietosuojalaissa (1050/2018).

  • Kerättyjä henkilötietoja käsitellään aluksi niiden alkuperäisissä käyttötarkoituksissa. Alkuperäisen käyttötarkoituksen päätyttyä henkilötietoja sisältävät asiakirjat voidaan edelleen arkistoida yleisen edun mukaisia arkistointitarkoituksia varten. Henkilötietojen arkistoinnissa joudutaan punnitsemaan tietojen merkitystä ainakin sivistyksellisten oikeuksien, sananvapauden ja yksityiselämän suojan näkökulmasta.

  • Erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja on suojeltava erityisen tarkasti, koska niiden luvaton käyttö voi aiheuttaa huomattavia riskejä perusoikeuksille ja -vapauksille. Tietosuoja-asetus ja tietosuojalaki mahdollistavat kuitenkin myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyn yleisen edun mukaisia tai yleishyödyllisiä arkistointitarkoituksia taikka tieteellisiä ja historiallisia tutkimustarkoituksia varten.

Esimerkiksi terveyteen ja sosiaalihuoltoon liittyvät tiedot voivat olla tärkeitä kansanterveyttä koskevien tutkimustarpeiden näkökulmista. Siksi niitä voidaan arkistoida. Etnistä alkuperää koskevat tiedot puolestaan voivat olla merkittäviä tutkittaessa vähemmistöjen oikeuksien ja tasa-arvon toteutumista yhteiskunnassa.

Keskeistä lainsäädäntöä:

Arkistolaki (831/1994)

Arkistolaissa määritellään Kansallisarkiston norminantovaltuudet ja arkistonmuodostajan velvollisuudet​. Arkistolaissa määritellään arkistotoimen tehtävät ja tavoitteet, mutta asiakirjahallinnosta ei ole vastaavaa määritelmää. Asiakirjahallinto kuitenkin mainitaan arkistolaissa.

Laki Kansallisarkistosta (1145/2016)

Laissa säädetään Kansallisarkiston toimialasta ja tehtävistä, johtamisesta sekä neuvottelukunnista ja heraldisesta lautakunnasta. Toimipaikoista säädetään erikseen asetuksella.

Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999)

Lain keskeisiä kohtia:

  • julkisuusperiaate: viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei laissa erikseen toisin säädetä

  • jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen​

  • määrittelee, koska asiakirja tulee julkiseksi ​

  • yleisimmät perusteet salassapidolle

  • viranomaisella on velvollisuus edistää tiedonsaantia​

  • vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto

Laki sähköisestä asioinnissa viranomaistoiminnassa (13/2003)

Laissa säädetään viranomaisten ja näiden asiakkaiden oikeuksista, velvollisuuksista ja vastuista sähköisessä asioinnissa.

Lakia sovelletaan mm. hallintoasian sähköiseen vireillepanoon, käsittelyyn ja päätöksen tiedoksiantoon.

  • Sähköinen asiakirja on arkistoitava siten, että sen alkuperäisyys ja säilyminen sisällöltään muuttumattomana voidaan myöhemmin osoittaa​

  • Kansallisarkisto antaa tarkempia määräyksiä säädettyjen vaatimusten teknisistä toteuttamistavoista

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (2016/679)

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta. ​

  • Käytetään myös lyhennettä GDPR, joka tulee sanoista General Data Protection Regulation

  • On henkilötietojen käsittelyä sääntelevä laki, jota sovelletaan kaikissa EU:n jäsenmaissa.

  • Sisältää 99 artiklaa, joissa käsitellään mm. luonnollisten henkilöiden perusoikeuksien ja –vapauksien suojelua, henkilötietojen suojaa, henkilötietojen käsittelyä koskevia periaatteita, rekisterinpitäjän vastuita ja velvollisuuksia, erityisten henkilötietoryhmien käsittelyä.

  • GDPR ei estä henkilötietojen pysyvää säilyttämistä (arkistointia): henkilötietoja voi säilyttää yleisen edun mukaisessa arkistointitarkoituksessa sekä tieteellisiin tai historiallisiin tutkimustarkoituksiin ja tilastollisiin tarkoituksiin.

Tietosuojalaki (1054/2018)
  • Laki täydentää ja täsmentää EU:n yleistä tietosuoja-asetusta ja sen kansallista soveltamista Suomessa​.

  • Tietosuojalaissa säädetään mm. poikkeuksia, joihin ei sovelleta erityisiä henkilötietoryhmiä koskevaa käsittelykieltoa. Näitä ovat mm. tieteellistä tai historiallista tutkimusta taikka tilastointia varten tehtävä tietojen käsittely sekä tutkimus- ja kulttuuriperintöaineistojen käsittely yleishyödyllisessä arkistointitarkoituksessa geneettisiä tietoja lukuun ottamatta

  • Laissa säädetään myös tietojenkäsittelyn erityistilanteista:

    • journalistisen, akateemisen, taiteellisen tai kirjallisen ilmaisun tarkoituksia varten

    • tieteellisiä ja historiallisia tutkimustarkoituksia sekä tilastollisia tarkoituksia varten tapahtuvaa henkilötietojen käsittelyä koskevista poikkeuksista ja suojatoimista

    • yleisen edun mukaisia arkistointitarkoituksia varten tapahtuvaa henkilötietojen käsittelyä

      koskevista poikkeuksista ja suojatoimista

    • henkilötunnuksen käsittelystä

    • julkisuusperiaatteesta, jossa viittaus julkisuuslakiin

  • Säätää kansalliseksi valvontaviranomaiseksi tietosuojavaltuutetun, joka on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton​

Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta 906/2019
  • Tiedonhallintalaki on yleislaki, johon on koottu tiedonhallinnan keskeinen sääntely: säännökset tiedon elinkaaren hallinnasta viranomaisten tehtävien hoitamista varten​

  • Laissa ei säädetä arkistoinnin perusteista tai arkistotoimesta, arkistointiin sovelletaan arkistolain ja muiden kansallisten lakien määräyksiä

  • Yleistä tiedonhallintaa koskevan lainsäädännön käsitteistö on muuttunut:​

    • säilyttäminen ja arkistointi: sääntelyssä erotetaan tietosuoja-asetuksen tarkoittamalla tavalla asiakirjojen ja tietoaineistojen säilyttäminen alkuperäisessä käyttötarkoituksessa ja arkistointi yleisen edun mukaisessa arkistointitarkoituksessa

  • Tietojärjestelmien ja tietovarantojen yhteentoimivuuden ohjaus​

  • Tiedonhallinnan suunnitteluun ja kuvaamiseen on ylläpidettävä tiedonhallintamallia​

  • Tietoaineistojen ja tietojärjestelmien tietoturvallisuus on varmistettava koko niiden elinkaaren ajan​.

Hallintolaki 434/2003
  • Hallintolaissa on säädetty hyvän hallinnon perusteista ja asiankäsittelyprosesseille asetetuista vaatimuksista​

    • toteuttaa ja edistää hyvää hallintoa ja oikeusturvaa hallintoasioissa​

    • edistää hallinnon palvelujen laatua ja tuloksellisuutta ​

  • Koskee valtion, kunnan ja hyvinvointialueen viranomaisia ja laitoksia, itsenäisiä julkisoikeudellisia laitoksia sekä eduskunnan virastoja ja tasavallan presidentin kansliaa

  • Koskee myös valtion liikelaitoksia, julkisoikeudellisia yhdistyksiä sekä yksityisiä niiden hoitaessa julkisia hallintotehtäviä​

  • Hallintolaista on johdettavissa hallinnollisen viranomaisprosessin yleiset käsittelyvaiheet: ohjaus, vireilletulo, valmistelu, päätöksenteko, toimeenpano, tiedoksianto, muutoksenhaku, seuranta.

📚 Syvennä osaamistasi:


Miten arkistoitua tietoa käytetään?

Julkisen hallinnon toimijan pitää organisoida ja toteuttaa arkistointi niin, että arkistoitavia tietoaineistoja voidaan käyttää tutkimuksen lähteinä. Lisäksi on tuettava viranomaisen toiminnan avoimuutta ja kansalaisten tiedonsaantioikeutta. Tietopalvelussa noudatetaan julkisuudesta ja tietosuojasta annettua lainsäädäntöä.

Tiedon käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, että tieto on paikallistettavissa, haettavissa ja tulkittavissa. Arkistokäyttöä tukevat tietoaineistoja koskevat kuvaukset, kuten asiakirjajulkisuuskuvaus ja arkistoluettelot, riittävät metatiedot ja ajan tasalla olevat ja perustellut käyttörajoitukset. Tieto- ja tutkijapalvelutehtävien vastuut pitää määritellä sekä huolehtia työntekijöiden perehdyttämisestä.

Myös julkisuuslainsäädäntö ja tiedonhallintalaki painottavat tietoaineistojen laadukkaan hallinnan merkitystä julkisuusperiaatteen, tietosuojan ja hyvän hallinnon toteutumisessa. Julkisuuslain (621/1999) mukaan tiedon pyytäjän ei tarvitse perustella pyyntöään eikä selvittää henkilöllisyyttään, mutta pyynnön kohteena olevien asiakirjojen sisältö on yksilöitävä riittävästi. Viranomaisen velvollisuus on auttaa pyytäjää asiakirjojen yksilöimisessä.

Esimerkiksi Eduskunnan oikeusasiamiehen verkkosivuilla voi perehtyä siihen, mitä tarkoittaa hyvä hallinto.

image-20241112-134446-20250331-083535.png

Kuva. Arkistovaiheessa tiedon käyttö on tyypillisesti tutkimuskäyttöä, vaikka muitakin tiedontarpeita voi edelleen olla.

Digitaalisina arkistoitavien aineistojen on oltava löydettävissä ja käytettävissä vielä satojen vuosien päästä – aivan kuten vanhat paperiasiakirjat ovat yhä käytettävissämme. Metatietojen, kuvailun ja muun dokumentoinnin avulla varmistetaan, että myös tulevat arkistokäyttäjät pystyvät aina ymmärtämään:

  • millaisesta tiedosta on kyse

  • milloin tieto on muodostunut

  • mikä taho sen on muodostanut ja mihin asiayhteyksiin se liittyy

  • millaisia toimenpiteitä sille on sen elinkaaren eri vaiheissa tehty

  • miten tieto liittyy muihin tietoihin

  • miten sitä saa ja voi käyttää.

Tiedon julkisuuden, salassapidon ja henkilötietoluonteen tunnistaminen ja huomioiminen on edellytys asianmukaisten tietosuoja- ja tietoturvamenettelyjen toteuttamiselle niin elinkaaren alkuvaiheessa kuin arkistossakin.

📚 Syvennä osaamistasi:


Arkistoitavat tietoaineistot voi siirtää Kansallisarkistoon

Arkistolain nojalla arkistoitavaksi määrättyjä tietoaineistoja voi siirtää Kansallisarkistoon. Tietoaineisto voi olla joko julkista tai käyttörajoitettua, ja se voi sisältää henkilötietoja. Siirron jälkeen tietoaineistojen elinkaari ja käyttö jatkuvat turvatusti Kansallisarkistossa.

Vuonna 2025 Kansallisarkiston sähköisen arkistoinnin palvelu laajentui valtionhallinnosta koko julkishallintoon. Nyt myös kunnat, hyvinvointialueet, korkeakoulut ja muut julkisen hallinnon toimijat voivat siirtää arkistoitavat digitaaliset tietoaineistonsa Kansallisarkistoon.

Kansallisarkisto ottaa lähtökohtaisesti vastaan vain digitaalisia arkistosiirtoja. Jos sinulla kysyttävää digitaalisten tietoaineistojen siirrosta, aloita siirron suunnittelu perehtymällä Kansallisarkistojen verkkosivujen sisältöön ja ohjepankin materiaaleihin. Voit tutustua myös Sähköisen arkistoinnin palvelun usein kysyttyihin kysymyksiin.

image-20241115-083025-20250325-114148.png

Kuva. Digitaalisen tiedon säilyttäminen eheänä, ymmärrettävänä ja käytettävänä perustuu digitaaliseen pitkäaikaissäilytykseen. Tietoaineistojen siirtäminen Kansallisarkistoon on osa suunnitelmallista arkistointia.

Sähköisen arkistoinnin palvelu​ on yksi Kansallisarkiston asiakkailleen tarjoamista palveluista.


Arkistoinnin suunnittelu - näin pääset alkuun

Arkistoinnin suunnittelu on viranomaiselle arkistolaissa säädetty tehtävä. Suunnittelua tarvitaan, jotta pystytään hallitsemaan tietoaineistojen elinkaarta ja minimoimaan siihen liittyviä riskejä. Esimerkiksi digitaalinen aineisto tuhoutuu ja häviää, jos sen hallintaan ei kiinnitetä huomiota.

Arkistoinnin suunnittelussa kiinnitetään huomio siihen, mitä tietoa organisaatiolle muodostuu, miten sitä hallitaan ja miten arkistoinnin toteutuminen varmistetaan osana tiedonhallinnan kokonaisuutta. Suunnittelun voi toteuttaa osin projektityöskentelynä, mutta lopulta sen tulisi olla jatkuva tehtävä. Käytännön suunnittelutyössä voit edetä seuraavasti:

  1. Alustava tutkimus - tunne organisaatiosi

  2. Toiminnan analysointi - tunnista tehtävät ja toimintaprosessit

  3. Kartoita tietoaineistot ja asiakirjat - tunnista niihin liittyvät vaatimukset

  4. Arvioi tietojärjestelmät arkistoinnin toteuttamisen näkökulmasta

  5. Dokumentoi havaintosi ja suunnittele arkistoinnin vaatimat toimenpiteet

Alustavassa tutkimuksessa voit hyödyntää muun muassa organisaatiotasi koskevaa lainsäädäntöä, työjärjestyksiä, tilinpäätöksiä ja toimintakertomuksia sekä strategia-asiakirjoja.

Käytä apuna esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
  • Onko kyse valtionhallinnosta, kuntaorganisaatiosta, itsenäisestä julkisoikeudellisesta laitoksesta, valtion tai kunnan liikelaitoksesta tai osakeyhtiöstä tai yksityisestä toimijasta?

  • Mitä organisaatiostasi on säädetty? Koskeeko sitä oma organisaatiolaki tai noudattaako se esimerkiksi kuntalakia tai yliopistolakia?

  • Miltä osin organisaatiosi tulee noudattaa julkisuuslakia, tiedonhallintalakia ja arkistolakia?

  • Onko organisaatiollasi laissa säädettyjä julkisia hallintotehtäviä tai tehtäviä, joissa se käyttää julkista valtaa?

  • Säädetäänkö erityislainsäädännössä organisaatiosi rekisterinpitovelvollisuuksista, tietoaineistojen säilytysajoista tai arkistoinnista?

  • Mitä muita ulkoisia standardeja tai sisäisiä toimintasääntöjä organisaatiosi noudattaa?

  • Miten organisaatiosi on syntynyt ja kehittynyt? Millainen historia sillä on? Onko sillä useita edeltäjiä?

  • Miten tiedonhallinta ja arkistointi on organisoitu? Mitkä ovat käytettävissä olevat resurssit? Mitkä Kansallisarkiston antamat seulontapäätökset tällä hetkellä koskevat organisaatiotasi?

Suunnittelua voi pohtia myös riskienhallinnan kautta! Riskejä voidaan hallita tunnistamalla ongelmakohdat, ennakoimalla ja suunnittelemalla. Erityisesti digitaaliset tietoaineistot ovat alttiita vahingossa tapahtuvalle tuhoutumiselle ja muuttumiselle käyttökelvottomaksi teknologiaan tai tiedon ymmärrettävyyteen liittyvien muutosten vuoksi.

Tiedonhallinnan ja arkistoinnin kuvaus- ja suunnitteluvälineiden tavoitteena on tukea tiedon elinkaaren hallintaa ja käytettävyyttä sekä vastata kysymykseen, mitä tietoa viranomainen omistaa ja minkä tiedon hallinnasta se on vastuussa.

  • Arkistolaissa säädetty arkistonmuodostussuunnitelma (AMS) sisältää viranomaisen tehtävissä syntyvät asiakirjat ja niiden säilytysajat ja -tavat, ja sopii erityisesti analogisen aineiston hallintaan.

  • Digitaalisen tiedon hallintaan kehitettiin 2000-luvun alussa myös tiedonohjaussuunnitelma (TOS), joka tukee tiedon elinkaaren hallintaa myös tietojärjestelmissä.

  • Tiedonhallintamalli (THM) perustuu tiedonhallintalakiin (2019). Se pyrkii aiempaa laajemman kokonaisuuden hallintaan sekä päällekkäisten kuvausten vähentämiseen. Tiedonhallintalautakunta on antanut suosituksen tiedonhallintamallin sisällöstä.

Lue lisää: Arkistoinnin toimenpidepolku, Tiedonhallinnan menetelmät arkistoinnin tukena.


📚 Syvennä osaamistasi

Kansallisarkiston Arkistoinnin toimenpidepolku -opas on kokonaiskuva arkistoinnin toteuttamiseen liittyvistä työvaiheista ja niiden suhteesta muuhun tiedonhallintaan. Löydät oppaasta tietoa siitä, miten arkistoitavien tietoaineistojen elinkaari kannattaa suunnitella ja millaisilla elinkaaren vaiheen mukaisilla toimenpiteillä voit edistää niiden hallintaa, säilyvyyttä, käytettävyyttä ja ymmärrettävyyttä.

Opas on tarkoitettu arkistolain (831/1994) piirissä oleville toimijoille. Se tarjoaa hyödyllistä tietoa kaikille, jotka tuottavat ja säilyttävät arkistoitavia tietoaineistoja.

Kuva toimenpidepolun viidestä etapista. Piirroshiiri toivottaa tervetulleeksi.

Kuva. Arkistoinnin toimenpidepolulla on viisi etappia. Niille kaikille on oppaassa oma osionsa. Voit käydä toimenpidepolun etapit läpi järjestyksessä tai edetä suoraan sille etapille, jolta löydät tietoa sinua juuri nyt askarruttaviin kysymyksiin.


📚 Muistilista

  • Arkisto on asiakirjojen ja tietoaineistojen kokonaisuus. Se muodostuu jonkin toimijan toiminnan tuloksena. Arkistonmuodostaja voi olla julkishallinnon organisaatio, yhteisö tai yksityinen henkilö.

  • Arkistoituja asiakirjoja ja tietoaineistoja säilytetään ilman aikarajaa osana kansallista asiakirjallista kulttuuriperintöä, ja niiden käyttö on pääasiassa monipuolista tutkimuskäyttöä.

  • Vain yhteiskunnallisesti ja tieteellisesti merkittävät tietoaineistot arkistoidaan. Tämä edellyttää arvonmääritystä eli tietoaineistojen arkistollisen arvon määrittelyä. Viranomaisten asiakirjojen ja tietoaineistojen arkistointi perustuu Kansallisarkiston seulontapäätöksiin tai lainsäädäntöön.

  • Viranomaisen pitää osana tiedonhallintaansa huolehtia myös arkistoinnin suunnittelusta ja arkistoitavan tiedon säilymisestä, käytettävyydestä ja todistusvoimaisuudesta niin kauan, että se on siirretty arkistoon. Sen jälkeen arkistotoimija huolehtii tietoaineiston varsinaisesta pitkäaikaissäilyttämisestä ja tarjoamisesta käyttöön.

  • Arkistoinnin asiantuntijaviranomaisena Kansallisarkisto ohjaa ja neuvoo viranomaisia arkistointitehtävän hoidossa sekä päättää arkistoitavat asiakirjat ja tietoaineistot. Kansallisarkisto myös vastaanottaa, säilyttää ja tarjoaa käyttöön viranomaisten Kansallisarkistoon siirtämät tietoaineistot. Viranomaisen tiedonhallintaa ohjaa julkisen hallinnon tiedonhallintalautakunta.

Arkistointi ja pysyvä säilyttäminen - kerrataan vielä
  • Lainsäädäntö on muovannut arkistointia ja tiedonhallintaa koskevaa käsitteistöä 2020-luvulla EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) ja julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (tiedonhallintalaki, 906/2019) jälkeen.

    • Säilyttäminen viittaa tietoaineistojen säilytysaikaan, ja se tarkoittaa tietoaineistojen säilyttämistä niiden alkuperäisiä käyttötarkoituksia, oikeusturvan toteuttamista ja virkavastuun todentamista varten (Tiedonhallintalaki 21 §).

    • Pysyvä säilyttäminen tarkoittaa tietoaineiston säilyttämistä pysyvästi sen alkuperäisiä käyttötarkoituksia varten. Toistaiseksi myös vuodelta 1994 peräisin olevassa arkistolaissa käytetään käsitettä pysyvä säilyttäminen mutta eri tarkoituksessa.

    • Arkistointi tarkoittaa tietoaineiston säilyttämistä säilytysajan jälkeen yleisen edun mukaisessa arkistointitarkoituksessa osana kulttuuriperintöä ja tutkimuskäyttöä varten. Myös arkistolaissa käytetty käsite pysyvä säilyttäminen tarkoittaa arkistointia tässä merkityksessä.

  • Julkisen hallinnon tiedonhallinta ja arkistointi on digitaalista. Myös jo aiemmin muodostuneista arkistoja digitoidaan. Digitointi tarkoittaa analogisessa muodossa olevan, siis esimerkiksi paperisen, tietoaineiston muuntamista digitaaliseksi.

  • Vuonna 2025 Kansallisarkiston sähköisen arkistoinnin palvelu laajentui valtionhallinnosta koko julkishallintoon. Nyt myös kunnat, hyvinvointialueet, korkeakoulut ja muut julkisen hallinnon toimijat voivat siirtää arkistoitavat digitaaliset tietoaineistonsa Kansallisarkistoon.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.