Etappi 3. Varmista tiedon laatu ja käytettävyys
Toimenpidepolun kolmas etappi on arkistoitavien tietoaineistojen todistusvoimaisuuden ja käytettävyyden varmistaminen. Laadukas ja luotettava tieto on rakenteeltaan, tarkkuudeltaan ja metatiedoiltaan yhtenäistä. Sitä on helppo käyttää ja käsitellä. Tästä osiosta opit, mistä ominaisuuksista todistusvoimaisuus ja käytettävyys muodostuvat ja miten niitä on mahdollista tukea ja ylläpitää. Opit myös arkistoitavien tietoaineistojen kuvailusta sekä tietoaineistojen arkistokäytön erityispiirteistä.
Millaista on laadukas tieto?
Arkistoinnin näkökulmasta laadukas tieto on todistusvoimaista, käytettävää ja ymmärrettävää. Käyttäjän pitää sitä tarkastellessaan vaivatta ymmärtää:
Millaisesta tiedosta on kyse
Milloin tieto on muodostunut
Mikä taho sen on muodostanut ja mihin asiayhteyksiin se liittyy
Millaisia toimenpiteitä sille on sen elinkaaren eri vaiheissa tehty
Miten tieto liittyy muihin tietoihin
Miten sitä saa ja voi käyttää.
Varmista todistusvoimaisuus ja käytettävyys
Tieto on todistusvoimaista, kun sen autenttisuus, luotettavuus, eheys ja käytettävyys on varmistettu. Todistusvoimaisuus rakentuu muun muassa tietosisällöstä ja metatiedoista, jotka kuvaavat tietoaineiston
rakennetta
sisältöä
alkuperää
toimijoita
suhdetta muuhun tietoon
suhdetta muihin tietoaineistoihin
muita asiayhteyksiä.
Todistusvoimaisuus tukee tiedon haettavuutta ja käytettävyyttä. Käytettävän tiedon tulee olla helposti löydettävissä, tunnistettavissa ja tulkittavissa. Tämä perustuu laadukkaiden metatietojen lisäksi muun muassa tietojärjestelmien ominaisuuksiin. Ymmärrettävyyttä tukee myös oheisdokumentaatio eli esimerkiksi tiedot käytetyistä koodistoista ja tietorakenteiden kuvaukset.
“Metatieto on tietoa, joka kuvaa tietoaineiston kontekstia, tietosisältöä ja rakennetta sekä dokumentoi ja ohjaa sen käsittelyä ja hallintaa”. Lähde: Finto, Tietotermit
Lisäksi käytettävyys edellyttää käyttöoikeuksien hallittua toteuttamista. Julkisen tiedon tulee olla helposti saatavissa, joten pääsyä lain perusteella salassa pidettävään tai suojattavaan tietoon pitää pystyä rajoittamaan. Tietoaineistojen käyttöä voivat rajoittaa muun muassa
tiedon julkisuuteen liittyvät rajoitukset
henkilötietojen suojaaminen
immateriaalioikeudet, esimerkiksi tekijänoikeus
ilmentymän - esimerkiksi analogisessa muodossa olevan asiakirjan - suojelutarve ja fyysinen kunto.
Käyttörajoitukset pitää merkitä riittävän tarkalle tasolle ja toteuttaa yksiselitteisesti, jotta niitä voidaan hyödyntää koneellisesti ja automaattisesti. Niihin liittyvien metatietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisesta käyttäjähallinnasta tulee huolehtia koko tiedon elinkaaren ajan. Arkistossa käyttörajoituksiin pitää liittyä viittaus lakiin, päätökseen tai sopimukseen, johon oikeudellinen rajoitus perustuu. Tärkeä on myös tieto rajoituksen kestosta ja ajasta, josta keston laskenta alkaa.
Analogisessa toimintaympäristössä rekisteröintikäytännöt, säilytysjärjestys ja luettelointitiedot ovat varmistaneet asiakirjojen käytettävyyden, luoneet yhteyden muodostumis- ja käsittelykontekstiin sekä tukeneet todistusvoimaisuutta. Tietojärjestelmissä osa todistusvoimaisuudesta toteutuu muun muassa eheystarkisteiden ja erilaisten teknisten ominaisuuksien kautta. Järjestelmään ei esimerkiksi voi lisätä tai poistaa mitään olennaista ilman, että muutoksesta jää jälki. Käyttöoikeuksien perusteella tiedon yhteyteen tallentuvat myös käyttäjätiedot sekä erilaiset aikaleimat, jotka dokumentoivat esimerkiksi tiedon luomisajankohtaa tai muokkaamista.
Aloita ajoissa, korjaa tarvittaessa
Arkistoitavien tietoaineistojen ymmärrettävyys ja käytettävyys ei voi olla muistin varassa, sillä henkilöstö vaihtuu ja aineistoja koskeva muistitieto rapautuu. Pohjan tulevalle käytölle luovat paitsi henkilöstön koulutus ja opastus myös monipuoliset metatiedot sekä tietoaineistojen kuvailu ja dokumentointi. Tietoaineiston ymmärtämistä ja käyttöä tukevan tiedon arvo paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun organisaatiossa ei enää ole käytettävissä ketään, joka tuntee tietyn tietoaineiston koko syntyhistorian ja käyttötavat.
Käytännössä tietoaineistojen hallinta ja käyttö elinkaaren eri vaiheissa perustuu metatietoon. Se on tietoaineiston tietosisältöä, kontekstia ja rakennetta kuvaavaa tietoa, joka sekä ohjaa että dokumentoi tiedon käsittelyä ja hallintaa. Metatiedon laatu vaikuttaa siihen, miten vaivatonta tai työlästä tiedon hyödyntäminen tai esimerkiksi arkistosiirron tekeminen on. Laadun varmistaminen on hyvä aloittaa siinä vaiheessa, kun tietoa muodostuu ja otetaan talteen. Tieto kannattaa tuolloin sitoa luokittelun, muun metatiedon sekä tarvittavan oheisdokumentoinnin avulla aina vähintään toimijoihin, aikaan, paikkaan sekä siihen tehtävään ja toimintaprosessiin, jonka yhteydessä se on syntynyt.
Laadukas metatieto perustuu standardeihin ja niiden pohjalta tehtyihin ohjeisiin ja suosituksiin. Metatiedon pitää olla oikeellista, määrältään riittävää, ajantasaista, ymmärrettävää ja mielellään koneluettavaa.
Muista, että myös metatiedon alkuperä pitää dokumentoida. Tiedon laadun ja luotettavuuden arvioinnissa on tärkeää tietää, milloin metatieto on tuotettu, onko sen tuottanut tiedon alkuperäinen laatija vai onko se tuotettu elinkaaren myöhemmässä vaiheessa. Entä onko metatieto tuotettu perinteisesti manuaalisesti vai perustuuko sen tuottaminen automatiikkaan ja käsittelysääntöihin? Ovatko sitä tuottaneet jossain vaiheessa esimerkiksi automaattiseen sisällönkuvailuun tai “tekoälyyn” perustuvat mekanismit? Huomaa myös, että rajanveto tiedon ja ja sitä koskevan metatiedon välillä ei ole yksiselitteistä varsinkaan silloin, kun on kyse rakenteisesta tiedosta.
Tue tiedon laatua muun muassa näillä käytännön keinoilla: | |
Muista, että koskaan ei ole liian myöhäistä parantaa tiedon ja sen hallinnan laatua. |
|
|
Viranomaisen on noudatettava toiminnassaan lainsäädännön tai muun sääntelyn asettamia vaatimuksia. Suositusten ja standardien noudattaminen tukee tiedon laatua, ymmärrettävyyttä ja ylläpitoa. Se tukee myös yhteentoimivuutta ja helpottaa osaltaan muun muassa tiedon siirtämistä eli migraatioiden toteuttamista. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luokittelu jäsentää tietoa, kuvailee sitä ja ohjaa sen käsittelyä
Luokittelu on perinteinen tiedonhallinnan väline. Tiedot tai laajemmat tietoaineistot määritellään sen avulla yhteenkuuluviksi esimerkiksi niiden sisällön, muodon, käyttötarkoituksen tai jonkin muun piirteen perusteella. Arkistoinnin ja asiakirjahallinnan piirissä perinteisiä luokitustapoja ovat erilaiset asiaryhmitykset ja organisaation tehtäviin perustuvat tehtäväluokitukset.
Luokituksella tarkoitetaan ilmiöiden ryhmittelyä luokkiin niiden samankaltaisten ominaisuuksien perusteella niin, että luokat eroavat toisistaan. Lähde: Finto. Tietotermit
Tehtävällä tarkoitetaan säädöksillä, normeilla tai päätöksellä organisaatiolle annettua työtä tai velvoitetta. Lähde: JHS 201 -suositus
Tietoaineistojen näkökulmasta tehtävänäkökulman erityisyys liittyy siihen, että se ei perustu aineistojen sisältöön tai muotoon, vaan niiden syntykontekstiin. Luokitus kytkee siis asiat, asiakirjat ja tietoaineistot siihen toimintaan ja tehtävään, jonka hoitamisen yhteydessä ne ovat muodostuneet. Tehtäväluokitus jäsentelee tehtävät hierarkkiseen järjestykseen. Samalla se voi luoda rakenteen myös muodostuvalle arkistolle. Tässä tehtäväluokituksen etuna on yleensä pidetty sitä, että se on organisaatiorakenteeseen perustuvaa jäsentelyä tai luokittelua pysyvämpi. Organisaatioiden muutostilanteissakin organisaation tehtävät usein säilyvät. Toisaalta julkisessa hallinnossa tehtävät voivat lisäksi siirtyä organisaatiolta toisille. Myös tällöin tehtäväluokitus palvelee tietoaineistojen tunnistamista ja käsittelyä.
Luokittelujen ja muiden metatietojen muodostamaa rakennetta voi verrata analogiseen toimintaympäristöön, jossa rekisteröintikäytännöt ja säilytysjärjestys ovat varmistaneet asiakirjojen käytettävyyden, luoneet yhteyden kontekstiin ja tukeneet todistusvoimaisuutta. Erityisesti digitaalisille tietoaineistoille on tyypillistä tietynlainen aineettomuus, monistettavuus ja helppo muunneltavuus, joiden vuoksi metatiedon ja dokumentoivan tiedon merkitys on erityisen suuri.
Tehtäväluokitus voi olla organisaation oma tai sen pohjana voi olla valmis luokittelu. Esimerkki valmiista luokittelusta on 2000-luvun alkupuolella eri asiantuntijaorganisaatioiden yhteistyönä määritelty Kuntien yhteinen tehtäväluokitus. Tietojärjestelmissä tehtäväluokan tai muun tehtäväkontekstiin liittyvän tiedon voi ymmärtää yhdeksi metatiedoksi muiden joukossa. Asianhallintajärjestelmissä näin usein onkin, mutta muissa järjestelmissä muodostuvan tiedon kytkeytymistä tehtäviin ei aina ole toteutettu yhtä konkreettisesti. Ota tämä huomioon, kun arvioit organisaatiosi tietojärjestelmiä ja niihin liittyviä mallinnuksia ja muuta dokumentaatiota arkistoinnin näkökulmasta. Pohdi, miten niiden sisältämä tieto ja tietoelementit ovat yhdistettävissä organisaatiosi käyttämiin käsitemalleihin, luokituksiin ja ryhmityksiin.
Tehtävä tai tehtäväluokka ovat yksi näkökulma tiedon syntykontekstia, käsittelyä ja elinkaaren muita vaiheita dokumentoivaan tietoon. Tehtäväkonteksti ei korvaa organisaationäkökulmaa tai tietosisällön merkitystä, vaan tuo tiedon hallintaan ja ymmärtämiseen niitä täydentävän luokittelutavan. Kun asiakirjoja laaditaan, vastaanotetaan ja käsitellään, ne liittyvät lisäksi muun muassa
muihin tietoaineistoihin
erilaisiin toimintaprosesseihin
erilaisiin toimijoihin - esimerkiksi laatija, vastaanottaja, tiedonhallintayksikkö, yksikkö
paikkaan ja sijaintiin - kaupunki, maa, kiinteistö, rakennus
erilaisiin ajankohtiin - laatimisaika, valmistumisaika, siirtoaika
Muistilista
Arkistoinnin näkökulmasta laadukas tieto on todistusvoimaista, käytettävää ja ymmärrettävää. Käyttäjän pitää pystyä ymmärtämään sitä tarkastellessaan:
Millaisesta tiedosta on kyse
Milloin tieto on muodostunut
Mikä taho sen on muodostanut ja mihin asiayhteyksiin se liittyy
Millaisia toimenpiteitä sille on sen elinkaaren eri vaiheissa tehty
Miten tieto liittyy muihin tietoihin
Miten sitä saa ja voi käyttää.
Käytännössä asiakirjojen hallinta ja käyttö elinkaaren eri vaiheissa perustuu metatietoon. Se on aineiston kontekstia, sisältöä ja rakennetta kuvaavaa tietoa. Laadukas metatieto perustuu standardeihin ja niiden pohjalta tehtyihin ohjeisiin ja suosituksiin.
Suositusten- ja vaatimustenmukaisuus tukee digitaalisen tiedon käytön, hallinnan, säilymisen ja arkistoinnin näkökulmasta elintärkeää tietojen ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta.
Luokittelu on keino jäsentää ja kuvailla tietoa sekä hallita sen käsittelyä. Arkistoinnin ja asiakirjahallinnon yhteydessä hyödynnetään usein tehtäväluokituksia.
Arkistoinnin ja asiakirjahallinnan piirissä perinteisiä luokitustapoja ovat erilaiset asiaryhmitykset ja organisaation tehtäviin perustuvat tehtäväluokitukset.
Kun asiakirjoja laaditaan, vastaanotetaan ja käsitellään, ne liittyvät tehtävän lisäksi muun muassa
muihin tietoaineistoihin
erilaisiin toimintaprosesseihin
erilaisiin toimijoihin - esimerkiksi laatija, vastaanottaja, tiedonhallintayksikkö, yksikkö
paikkaan ja sijaintiin - kaupunki, maa, kiinteistö, rakennus
erilaisiin ajankohtiin - laatimisaika, valmistumisaika, siirtoaika