Skip to main content
Skip table of contents

Tiedonhallinnan menetelmät arkistoinnin tukena

Asiakirjoja ja tietoa on 1980-luvulta lähtien pyritty hallitsemaan erilaisilla suunnitelmilla ja kuvauksilla. Niiden yhteisenä tavoitteena on ollut vastata kysymyksiin siitä, mitä tietoa viranomainen omistaa ja minkä tiedon hallinnasta se on vastuussa.


Arkistoinnin ja tiedonhallinnan suunnitteluvälineet

Asiakirjahallinnon ja arkistoinnin perinteisiä suunnitteluvälineitä ovat arkistonmuodostussuunnitelma (AMS) ja tiedonohjaussuunnitelma (TOS). Niiden johtoajatuksena on ollut asiakirjallisen tiedon elinkaaren hallinta siten, että se tukee toimintaa ja mahdollistaa arkistoinnin.

Arkistonmuodostussuunnitelmasta säädetään arkistolaissa (831/1994)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle. Tiedonohjaussuunnitelmasta ei säädetä laissa, mutta se on 2000-luvun alusta lähtien monilta osin korvannut arkistonmuodostussuunnitelman paremmin digitaaliseen ympäristöön soveltuvana. Tiedonohjaussuunnitelma ja tiedonohjauksen toteuttaminen oli Kansallisarkiston SÄHKE2-määräyksen (2008) mukaan edellytys sähköiselle arkistoinnille.

Julkisuuslaki (621/1999)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle ja tietosuojalainsäädäntö on edellyttänyt erilaisten henkilörekisteri-, tietosuoja- ja tietojärjestelmäselosteiden laatimista. Julkishallinnossa tuli 2010-luvun alussa pakolliseksi myös kokonaisarkkitehtuurin laatiminen. Pakollisuus poistui, kun tiedonhallintalaki (906/2019)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle kumosi lain julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (2011/634). Tiedonhallintalain yhtenä tavoitteena onkin erilaisten suunnittelu-, arviointi- ja kuvaamisvelvollisuuksien yhdistäminen ja yhdenmukaistaminen tiedonhallintamalliksi (THM). Laki lähtee siitä, että tiedonhallintamallin avulla voidaan toteuttaa myös arkistolaissa säädetyt kuvausvelvoitteet.

Vaihtoehtona arkistonmuodostussuunnitelman ja tiedonohjaussuunnitelman voi sisällyttää osaksi tiedonhallintamallia. Siinä, missä tiedonhallintamalli kuvaa sitä, miten organisaation tiedonhallinta on järjestetty, auttavat AMS:n ja TOS:n kuvaustavat suunnittelemaan, miten arkistointitoimenpiteet käytännössä tapahtuvat tiedonhallintamallin mukaisesti. Ne siis auttavat varmistamaan vaatimustenmukaisuuden toteutumista. Joka tapauksessa olemassa olevia kuvauksia on järkevää hyödyntää mahdollisimman paljon.

Erilaisten kuvausmenetelmien tunteminen on eduksi arkistoinnin suunnittelussa, koska se mahdollistaa tiedonhallinnan tarkastelun eri näkökulmista ja tukee yhteistyötä organisaation eri asiantuntijoiden kesken. Konkreettiseksi ongelmaksi on joskus osoittautunut eri menetelmien eriytyminen niin pitkälle, ettei työn tuloksia osata hyödyntää ja käyttää yhdessä.

Oheisessa taulukossa on vertailtu AMS:n, TOS:n ja THM:n taustoja ja ominaispiirteitä.

ARKISTONMUODOSTUSSUUNNITELMA (AMS)

TIEDONOHJAUSSUUNNITELMA
(TOS)

TIEDONHALLINTAMALLI
(THM)

SÄÄNTELY

Arkistolaki (831/1994) Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle

Kansallisarkiston SÄHKE2-määräys 11.12.2008 (kumottu)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle

Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019) Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle

TAUSTA

AMS on kehittynyt 1980-luvulta alkaen yksinkertaisesta organisaatio- ja asiakirjapohjaisesta arkistointisuunnitelmasta tehtävän, toiminnan ja asiakirjat yhdistäväksi suunnitelmaksi.

Toteutusten tietosisällön syvyys vaihtelee.

  • Kansallisarkisto on julkaissut suosituksen (2000) ja oppaan sekä lomakepohjia AMS:n laatimiseksi.

TOS:n tavoitteena on ollut asiakirjojen elinkaaren hallinta metatietojen ennalta määrittelyn ja ns. tiedonohjauksen avulla. TOS on usein mielletty AMS:n korvaajaksi tai digitaalisten aineistojen hallintaan tarkoitetuksi eAMS:ksi.

  • Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA julkaisi tiedonohjaussuunnitelman rakennetta koskevan JHS 191 -suosituksen vuonna 2015.

THM kehitettiin 2010-luvun lopulla yhdistämään useita suunnittelu- ja kuvausvelvoitteita mukaan lukien AMS, kokonaisarkkitehtuuri ja tietosuojaan liittyvät selosteet.

  • Tiedonhallintalautakunta on ohjannut THM:n laatimista suosituksella ja lomakepohjalla.

SISÄLTÖ

Tehtäväpohjainen kuvaus, joka sisältää

  • kaikki viranomaisen tehtävissä syntyvät asiakirjat ja niiden säilytysajat ja -tavat

  • asiakirjojen säilytyspaikat ja -muodon sekä arkistotunnukset

  • asiakirjojen julkisuusluokan ja henkilötietoluonteen.

Lue lisää: AMS-opas (pdf)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle.

Tehtäväpohjainen kuvaus, joka sisältää

  • pääosan viranomaisen tehtävissä syntyvistä asiakirjoista ja tiedoista

  • säilytysaikojen hallinnan

  • käyttörajoitusten hallinnan.

Metatiedot perustuvat pääosin SÄHKE2-metatietomalliin.

Lue lisää: JHS 191 -suositus

Kuvaus sisältää mm.

  • toimintaprosessit, tietovarannot ja tietoaineistojen keskeiset tietoryhmät sekä tietojen luovutuskohteet

  • tietojen säilytysajat sekä tiedot tietoaineiston arkistoon siirtämisestä, arkistointitavasta ja arkistopaikasta tai tuhoamisesta

  • tiedot tietojärjestelmistä, tiedonsiirtotavoista sekä tietoturvallisuustoimen-piteistä.

Lue lisää: Suositus tiedonhallintamallista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle.


Tiedonhallintamalli arkistoinnin suunnittelussa

Suurimmalla osalla julkishallinnon toimijoista on velvollisuus laatia ja ylläpitää tiedonhallintamallia. Tiedonhallintamalli tarjoaa kokonaiskuvan tiedonhallinnan nykytilasta sekä niistä ratkaisuista ja menetelmistä, joilla organisaatio tiedonhallintaansa toteuttaa. Se sisältää myös tiedot eri elinkaaren vaiheissa olevista tietoaineistoista sekä tiedonhallinnan ja siten myös arkistoinnin vastuut. Tiedonhallintamallissa on siis monia arkistoinnin suunnittelutarpeita tukevia elementtejä.

Tiedonhallintalain (906/2019)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle 5 §:n mukaan tiedonhallintamallin tulee sisältää tiedot muun muassa tietoaineiston arkistoon siirtämisestä, arkistointitavasta ja arkistopaikasta tai tuhoamisesta. Jotta kuvaus voisi käytännön tasolla palvella arkistoinnin suunnittelua ja toteutusta, on arkistoon siirtämisen, arkistointitavan ja arkistointipaikan pidettävä sisällään tiedot muun muassa tietoaineistojen sijainnista, tietoaineistojen tulevista ja jo toteutuneista elinkaaritapahtumista, kuten migraatioista, konversioista ja digitoinnista sekä analogisten aineistojen kulttuurihistoriallisesta arvosta ja sen arvioinnista. Käytännössä suunnitteluvälineen avulla tulisi voida vastata alla olevassa kaaviossa kuvattuihin kysymyksiin.

kuva-20240920-082450.png

Kuva. Arkistoinnin suunnittelussa on syytä tarkastella tehtäviä, prosesseja, tietoaineistoja, tietovarantoja ja tietojärjestelmiä suhteessa arkistoitavaan tietoon ja toisiinsa. Kannattaa huomioida myös ulkoiset tietolähteet sekä yhteiset tehtävät, prosessit ja palvelut.

Digitaalisessa toimintaympäristössä arkiston muodostaminen ja ylläpito vaatii entistä enemmän huomiota ja suunnitelmallisuutta. Arkistoinnin suunnitteluun ei tällä hetkellä ole yhtä täysin kattavaa ja toimivaa työkalua. Tiedonhallintamallin etu on, että sen kuvausvelvoite kattaa tiedonhallintayksikön kaikki tietovarannot ja tietoaineistot, myös ne, jotka ovat lakanneet kertymästä. Tiedonhallintamalli on siis sekä suunnittelun että nykytilan kuvaamisen väline. Arkistoinnin näkökulmasta tämä voisi tarkoittaa sitä, että tiedonhallintamallia voidaan hyödyntää sekä arkistoinnin suunnitteluun että arkiston ylläpitoon. Sen haasteena on kuitenkin arkistoinnin suunnittelun vaatima konkreettisuus ja tarkkuustaso käytännön toteutuksissa, vaikka tiedonhallintamalli mahdollistaa tietoaineistojen tarkastelun myös tietoryhmätasolla.

Suunnitteluvälineen sisältötarpeita voi lähestyä myös arkistoidun tiedon hallinnan ja käytön vaatiman kuvailutiedon näkökulmasta. Oheinen mallinnus pohjautuu sekä tiedonhallintalautakunnan suositukseen tiedonhallintamallista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle että Kansallisarkiston suositukseen arkistoitavien tietoaineistojen perusmetatiedoista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle .

kuva-20240925-155454.png

Kuva. Kuvailu- ja suunnittelutarpeet voivat kohdentua eri tasoille. Joissain tapauksissa riittää, että suunnittelu kohdennetaan tietoaineistoon, mutta esimerkiksi säilytysaikojen ja käyttörajoitusten hallinta saattaa edellyttää suunnittelun ulottamista asiakirja- tai tietoryhmätasolle. Elinkaaritapahtumiin sisältyvät esimerkiksi migraatiot, konversiot ja myös aineistojen kuvailu.

Ratkaisua kattavan suunnitteluvälineen tarpeeseen voidaan etsiä kehittämällä tiedonhallintamallia ja yhdistämällä siihen arkistonmuodostussuunnitelman elementtejä. THM:iin kuvattujen tietovarantojen ja tietoaineistojen jäsentämisessä olisi hyödyllistä käyttää tehtäväluokitusta, joka yhdistäisi eri tasojen kuvaukset toisiinsa. Tiedonohjaussuunnitelmalla on tässä kokonaisuudessa oma tehtävänsä ja paikkansa. Se purkaa tiedonhallinnan konkreettisiksi tietoaineistoiksi ja niitä koskeviksi käsittelysäännöiksi.

Arkistoinnin suunnittelussa voi hyödyntää tiedonhallintamallia, joka on suurimmalle osalle julkisen hallinnon organisaatioista lakisääteinen velvoite. Mikäli organisaatiolla ei ole velvoitetta tiedonhallintamallin laatimiselle, voi kuvaamisessa hyödyntää yksinkertaisempaa arkistointisuunnitelmaa.

Arkistonmuodostussuunnitelmasta säädetään tällä hetkellä arkistolaissa (831/1994)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle, mutta tarkoituksena on, että tiedonhallintamalli korvaa arkistonmuodostussuunnitelman nyt valmisteltavana olevan arkistolain myötä. Tiedonhallintamallin ohella kannattaa hyödyntää tiedonohjaussuunnitelmaa etenkin silloin, kun tiedonohjaukselle on tarve esimerkiksi asianhallinnassa.


Arkistoinnin suunnittelu: toteutustapaehdotuksia

Oheisissa esimerkeissä tiedonhallintamallin tietosisältö perustuu tiedonhallintalain (906/2019) Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle5 §:ssä säädettyyn. Lisäksi laissa säädetty velvoite sisällyttää tiedonhallintamalliin tiedot tietoaineiston arkistoon siirtämisestä, arkistointitavasta ja arkistopaikasta on avattu konkreettisiksi suunnittelu- ja kuvaustarpeiksi. Tiedonhallintamalliin voi sisällyttää myös tiedonohjaussuunnitelman, jonka tietosisältö on perustunut JHS 191 -suositukseen.

📌 Tapaus 1: Organisaatiolla on laissa säädetty velvoite laatia tiedonhallintamalli. Se hyödyntää myös tiedonohjaussuunnitelmaa.

  • Arkistoinnin suunnittelun lähtökohtana on tiedonhallintamalli.

  • THM ja TOS kytketään toisiinsa tehtäväluokituksen avulla.

  • TOS on tiedonhallintamallin osa. Se sisältää osan THM:n lakisääteisestä sisällöstä sekä tiedonohjaukseen tarvittavat sisällöt:

    • tehtäväluokituksen

    • kuvaukset toimintaprosesseista, joilla tehtäviä hoidetaan

    • tehtävän hoidon yhteydessä muodostuvat asiakirjat

    • tiedot asiakirjojen säilytysajoista, arkistoinnista, arkistoinnin ajankohdasta sekä käyttörajoitusten perusteista (julkisuusluokka, salassapitoperuste, henkilötietoluonne, turvallisuusluokka, salassapidon päättyminen).

  • Tiedonhallintamalli sisältää erikseen

    • tiedot kaikista tietovarannoista ja tietoaineistoista tehtävän ja tehtäväluokituksen mukaan jäsenneltyinä (Lisätietoja: Suositus arkistoitavien tietoaineistojen perusmetatiedoista sekä Suositus tiedonhallintamallista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle)

    • tietoaineistotasolla pitkäaikaiseen säilyttämiseen sekä arkistoon siirtämiseen ja arkiston ylläpitoon liittyvät tiedot, jotka kuvaavat tiedonhallintalaissa edellytettyä arkistointitapaa ja -paikkaa arkistoinnin toteuttamisen vaatimalla tarkkuustasolla. Näitä tietoja ovat muun muassa tietoaineiston sijainti, tietoaineistojen tulevat ja jo toteutuneet elinkaaritapahtumat, kuten migraatiot, digitointi sekä analogisten aineistojen kulttuurihistoriallinen arvo ja sen arviointi.

    • Siltä osin, kun TOS ei ole käytössä, tulee THM:n sisältää myös kuvaukset tietoaineistoista ja niiden sisältämistä asiakirjoista tai tietoryhmistä sekä niiden säilytysajoista, arkistoinnin ajankohdasta sekä käyttörajoituksista (julkisuusluokka, salassapitoperuste, henkilötietoluonne, turvallisuusluokka, salassapidon päättyminen).

    • Hyödyllisiä tietoja ovat lisäksi kuvailutiedot tietoaineiston syntyprosessista ja sisällöstä sekä omistajuus ja siihen liittyvät vastuut.

  • Tietoaineistojen/tietojärjestelmien dokumentoinnin voi toteuttaa myös erikseen.

  • Tiedonhallintamalli sisältää perustiedot arkistoiduista tietoaineistoista. Tietoaineistojen laajemmassa kuvailussa voi hyödyntää kuvailutietojen hallintaan tarkoitettuja erillisiä arkistosovelluksia tai säilytysjärjestelmien ominaisuuksia.

📌 Tapaus 2: Organisaation tulee laatia tiedonhallintamalli, mutta se ei hyödynnä tiedonohjaussuunnitelmaa.

  • Arkistoinnin suunnittelun lähtökohtana on tiedonhallintamalli.

  • Tiedonhallintamalliin tulee kuvata

    • tietovarannot ja tietoaineistot (Lisätietoja: Suositus arkistoitavien tietoaineistojen perusmetatiedoista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivullesekä Suositus tiedonhallintamallista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle)

      • hyödyllisiä tietoja ovat myös kuvailutiedot tietoaineiston syntyprosessista ja sisällöstä sekä omistajuus ja siihen liittyvät vastuut.

    • tietoaineistotasolla pitkäaikaiseen säilyttämiseen sekä arkistoon siirtämiseen ja arkiston ylläpitoon liittyvät tiedot, kuten tietoaineiston sijainti sekä tulevat elinkaaritapahtumat, kuten migraatiotarpeet, digitointisuunnitelma, kulttuurihistoriallinen arvo ja sen arviointi. Nämä kuvaavat tiedonhallintalaissa edellytettyä arkistointitapaa ja -paikkaa arkistoinnin toteuttamisen vaatimalla tarkkuustasolla.

    • tietoaineistojen sisältämät asiakirjat tai tietoryhmät sekä tiedot niiden säilytysajoista, arkistoinnin ajankohdasta ja käyttörajoituksista (julkisuusluokka, salassapitoperuste, henkilötietoluonne, turvallisuusluokka ja salassapidon päättyminen).

  • Tietoaineistojen/tietojärjestelmien dokumentoinnin voi toteuttaa myös erikseen.

  • Tiedonhallintamalli sisältää perustiedot arkistoiduista tietoaineistoista. Tietoaineistojen laajemmassa kuvailussa voi hyödyntää myös kuvailutietojen hallintaan tarkoitettuja erillisiä arkistosovelluksia tai säilytysjärjestelmien ominaisuuksia.

📌 Tapaus 3: Organisaatiolla ei ole laissa säädettyä velvoitetta laatia tiedonhallintamallia

  • Arkistoinnin suunnittelun lähtökohtana on arkistointisuunnitelma. Se sisältää:

    • kuvaukset tietovarannoista ja tietoaineistoista (Lisätietoja: Suositus arkistoitavien tietoaineistojen perusmetatiedoista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivullesekä Suositus tiedonhallintamallista Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle)

      • hyödyllisiä tietoja ovat myös kuvailutiedot tietoaineiston syntyprosessista ja sisällöstä sekä omistajuus ja siihen liittyvät vastuut.

    • tietoaineistotasolla pitkäaikaiseen säilyttämiseen sekä arkistoon siirtämiseen ja arkiston ylläpitoon liittyvät tiedot, kuten tietoaineiston sijainti, sekä tulevat elinkaaritapahtumat, kuten migraatiotarpeet, digitointisuunnitelma, kulttuurihistoriallinen arvo ja sen arviointi.

    • tietoaineistojen sisältämät asiakirjat tai tietoryhmät sekä tiedot niiden säilytysajoista, arkistoinnin ajankohdasta ja käyttörajoituksista (julkisuusluokka, salassapitoperuste, henkilötietoluonne, turvallisuusluokka ja salassapidon päättyminen).

  • Tietoaineistojen/tietojärjestelmien dokumentoinnin voi toteuttaa myös erikseen.

  • Tietoaineistojen laajemmassa kuvailussa voi hyödyntää myös kuvailutietojen hallintaan tarkoitettuja erillisiä arkistosovelluksia tai säilytysjärjestelmien ominaisuuksia.

Suunnittelu- ja kuvausmenetelmien vertailua arkistoinnin näkökulmasta

AMS, TOS, THM - kaikilla kolmella suunnittelu- ja kuvausmenetelmällä on hieman toisistaan poikkeava tavoite. AMS tukee arkiston muodostamista, mutta vaatii tietosisältöjen kehittämistä sopiakseen digitaalisten tietoaineistojen ylläpidon tarpeisiin. TOS puolestaan on hyvä tuki asianhallintaan, mutta sellaisenaan sitä on vaikea hyödyntää vaikkapa rakenteisen tiedon elinkaaren hallinnassa. Sekä AMS että TOS edellyttävät rinnalleen arkistoluetteloita.

Tiedonhallintamalli on kehittymässä oleva kuvausmenetelmä. Sen avulla tiedonhallintaa on mahdollista tarkastella sekä tiedon että tietojärjestelmien, mutta myös arkistoinnin ja tietoturvan näkökulmasta. Tällä hetkellä tiedonhallintamalli kokoaa yhteen muut suunnitelmat ja kuvaukset.

📚 Suunnittelu- ja kuvausmenetelmien vertailua:

✔ Arkistonmuodostussuunnitelma (AMS) arkistoinnin suunnittelun välineenä

Arkistonmuodostussuunnitelma (AMS) on erinomainen väline arkiston muodostamisen suunnitteluun. AMS kattaa kaikki viranomaisen tehtävät ja niissä kertyvät asiakirjat sekä tiedon koko elinkaaren. Valmiita AMS-mallipohjia ei ole kehitetty digitaalisen arkistoinnin ja arkiston ylläpidon tarpeisiin, mutta organisaatiot ovat tehneet jatkokehittämistä itsenäisesti. AMS sisältää tyypillisesti organisaation nykyiset tehtävät ja jatkuvasti muodostuvat tietoaineistot, mutta ei niitä tietoaineistoja, jotka ovat lakanneet kertymästä. Tämä on arkiston hallinnan näkökulmasta ongelma, sillä digitaalisessa toimintaympäristössä arkistoluetteloiden ylläpito on rapautunut. AMS olisi mahdollista kehittää digitaaliseen toimintaympäristöön sopivaksi tietosisältöä laajentamalla ja kytkemällä se tiedonhallintamalliin. Toisaalta lainsäädäntö lähtee siitä ajatuksesta, että THM korvaa AMS:n.

Arkistonmuodostussuunnitelma:

(plus) Sisältää kattavasti organisaation nykyiset tehtävät ja jatkuvasti muodostuvat asiakirjat ja tietoaineistot. Saattaa olla myös organisaatiopohjainen.

(plus) Tukee arkiston muodostamista ja seulontaa.

(plus) Tukee asiakirjojen koko elinkaaren hallintaa.

(plus) Tukee muodostuvien tietoaineistojen käytettävyyttä.

(plus) Suunnitelman laatimiseen on vakiintunut menetelmä.

(minus) Ei sisällä tietoaineistoja, jotka ovat lakanneet kertymästä.

(minus) Ei tue riittävästi digitaalisina arkistoitavien asiakirjojen hallintaa.

(minus) Ei tue tietojärjestelmien elinkaaren suunnittelua.

💡 Ongelmat ovat ratkaistavissa tietosisältöä kehittämällä.

✔ Tiedonohjaussuunnitelma (TOS) arkistoinnin suunnittelun välineenä

Tiedonohjauksen toteuttaminen TOS:n avulla on mahdollistanut metatietojen laadukkaan tuottamisen ja asiakirjojen elinkaaren hallinnan automatisoidusti. Tältä osin se tukee arkistointia ja tiedonhallintaa erinomaisesti. TOS:n tietosisältö ja käyttötapa on kuitenkin käytännössä kehittynyt asianhallinnan ja tiedostomuotoisten tietoaineistojen hallinnan tarpeisiin, vaikka sitä onkin pyritty laajentamaan sähköiseksi arkistonmuodostussuunnitelmaksi. Palveluissa muodostuvien tietoaineistojen elinkaaren suunnitteluun tiedonohjausta hyödynnetään harvemmin, puhumattakaan rakenteisesta tiedosta.

TOS sisältää tyypillisesti organisaation nykyiset tehtävät ja jatkuvasti muodostuvat aineistot. Se ei sisällä niitä aineistoja, jotka ovat lakanneet kertymästä. Tämä on arkiston hallinnan näkökulmasta ongelma, sillä digitaalisista tietoaineistoista on harvemmin ylläpidetty arkistoluetteloita. Toinen keskeinen puute on se, että TOS:n avulla on vaikea suunnitella arkiston ylläpitoon liittyviä toimenpiteitä, kuten migraatioita, digitointia tai arkistosiirtoja.

Tiedonohjaussuunnitelma:

(plus) Sisältää melko kattavasti nykyiset tehtävät ja jatkuvasti muodostuvat asiakirjat ja tietoaineistot.

(plus) Tukee arkiston muodostamista ja seulontaa.

(plus) Tukee tiedon muodostamista ja toimintaa, on itsekin toiminnallinen.

(plus) Tietosisältö tukee digitaalisten ja erityisesti tiedostomuotoisten tietoaineistojen hallintaa.

(plus) Suunnitelman laatimiseen on vakiintunut menetelmä.

(minus) Ei sisällä tietoaineistoja, jotka ovat lakanneet kertymästä.

(minus) Sisältää usein vain tiedonohjauksen piirissä olevat tietoaineistot.

(minus) Ei tue arkiston hallintaa tietoaineistotasolla, eikä pitkällä aikajänteellä.

(minus) Ei tue tietojärjestelmien elinkaaren suunnittelua.

💡 Nykymuodossaan hyödynnettävissä erityisesti asianhallinnan ympäristössä.

✔ Tiedonhallintamalli (THM) arkistoinnin suunnittelun välineenä

Tiedonhallintamalli tarjoaa monipuolisen kokonaiskuvan tietovarantoihin, tietoaineistoihin, prosesseihin ja tietojärjestelmiin. Tiedonhallintamalliin tulee sisällyttää tiedot tietoaineistojen säilytysajoista sekä tietoaineiston arkistoon siirtämisestä, arkistointitavasta ja arkistopaikasta tai tuhoamisesta. Tiedonhallintamalli on yhdistetty suunnittelu- ja kuvausväline. Sen avulla on mahdollista suunnitella muodostuvien tietoaineistojen hallinta ja arkistointi, mutta myös kuvata jo kertyneet tietoaineistot ja suunnitella niiden ylläpitoon liittyvät toimenpiteet.

Käytännössä THM on usein koottu muista suunnitelmista (AMS ja TOS) ja kuvauksista, ja sen muotoutuminen toimivaksi ja itsenäiseksi suunnittelu- ja kuvausmenetelmäksi edellyttää kehittämistyötä.

Tiedonhallintamalli:

(plus) Tarjoaa laajan kokonaiskuvan tiedonhallintaan ja myös arkistointiin.

(plus) Sisältää kaikki organisaation tietoaineistot. Sisältää myös perustiedot arkistoiduista tietoaineistoista.

(plus) On tarkoitettu sekä suunnitteluun että nykytilan kuvaamiseen.

(minus) Mallin laatimiseen ei ole vakiintunutta esitystapaa.

(minus) Malli ei ole toiminnallinen.

💡 On kokonaisvaltainen ja kehityskelpoinen suunnittelu- ja kuvausväline myös arkistoinnin hallintaan.


Kokonaisarkkitehtuuri ja arkistointi – näkökulmia

Kokonaisarkkitehtuuri (engl. Enterprise Architecture) on organisaation toimintaan liittyvien kokonaisuuksien ja niiden välisten suhteiden kuvaamiseen ja hallintaan erikoistunut laaja lähestymistapa ja menetelmäjoukko. Se pyrkii yhdistämään toiminnan, tiedon, tietojärjestelmät ja teknologian. Kokonaisarkkitehtuuri syntyi 1980-luvulla, kun tunnistettiin, ettei organisaation IT:tä ja toimintaa voida kehittää toisistaan erillään.

Arkkitehtuurityön tavoitteena on yhteentoimivuuden varmistaminen ja toiminnan, palveluiden ja IT-ympäristön kehittäminen niin, että ne tukevat toisiaan. Kokonaisarkkitehtuuri on erityisesti suunnittelun ja päätöksenteon strateginen väline. Sen osa-alueita ovat

  • liiketoiminta-arkkitehtuuri

  • tietoarkkitehtuuri

  • tietojärjestelmäarkkitehtuuri

  • teknologia-arkkitehtuuri.

Kokonaisarkkitehtuurikuvaus on määrämuotoinen kuvaustapa, jossa on tyypillisesti mallinnettu organisaation rakenteet sekä nykytilassa että tavoitetilassa. Kuvaukset eivät käsittele organisaation muodostamaa tietoa ja tietoaineistoja yhtä tarkalla ja konkreettisella tasolla kuin asiakirjahallinnan ja arkistoinnin perinteiset kuvaukset kuten arkistonmuodostussuunnitelmat ja tiedonohjaussuunnitelmat. Suhteessa kokonaisarkkitehtuuriin arkistoinnin ja tiedonhallinnan kuvaukset ovat tiettyyn osa-alueeseen erikoistuneita toiminnallisia kuvauksia. Tietoarkkitehtuurissa kuvataan kuitenkin, mitä tietoja organisaatio käyttää ja tuottaa. Kuvattavia kohteita ovat sekä toiminnan tarvitsemat tiedot, kuten päätietoryhmät, käsitteet ja tietovarannot että tarvittavilta osin yksityiskohtaisemmat, järjestelmien käsittelemät tiedot.

Kokonaisarkkitehtuurimenetelmät eivät ota suoraa kantaa tiedon elinkaaren hallintaan, mutta arkistointiin liittyvien vaatimusten toteutus voidaan ottaa osaksi organisaation tavoitetilan kuvausta. Näin ne tulevat huomioiduksi muun muassa tietojärjestelmien ja prosessien kehityksessä. Toisaalta olemassa olevia arkkitehtuurikuvauksia ja niissä mallinnettuja tietoja organisaation tietojärjestelmistä, tietovirroista ja muista mallinnuksista voidaan hyödyntää arkistoinnin ja tiedonhallinnan kuvaamisessa ja suunnittelussa.

Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA julkaisi ICT-palvelujen kokonaisarkkitehtuuria koskevan JHS 179 -suosituksenIkoni_linkki_ulkoiselle_sivulle vuonna 2011. Suosituksen perustana oleva TOGAF (The Open Group Architecture Framework)Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle on laajalti käytetty kokonaisarkkitehtuurin viitekehys. Kokonaisarkkitehtuurin laatimisesta säädettiin laissa julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta 634/2011 (kumottu) Ikoni_linkki_ulkoiselle_sivulle


Arkistointi ja organisaation kehittämistoiminta

Arkistoinnin suunnittelu ja toteuttaminen on organisaation perustoiminnan lisäksi huomioitava kehittämistoiminnassa. Uudet tehtävät edellyttävät lähes poikkeuksetta tietoaineistojen arkistollisen arvon määritystä. Tietojärjestelmähankkeiden yhteydessä pitää suunnitella myös se, miten uusi järjestelmä tukee tiedon elinkaaren hallintaa ja arkistointia. Toisaalta muutokset seulontapäätöksissä tai päätös siirtyä digitaaliseen arkistointiin edellyttävät yleensä tietojärjestelmien kehittämistä.

Tiedonhallintalain mukainen muutosvaikutusten arviointi

Tiedonhallintalaki edellyttää tiedonhallintayksikköä arvioimaan suunnitellun uudistuksen ja tietojärjestelmien käyttöönoton vaikutuksia tiedonhallintaan, mikäli muutoksella on olennaisia vaikutuksia tiedonhallintayksikön tiedonhallintamallin sisältöön. Muutosvaikutusten arviointi on tehtävä, jos suunniteltu uudistus aiheuttaa muutoksia tiedonhallintayksikön toimintaprosesseihin, tietoaineistoihin, tietovarantoihin, tietojen arkistointiin, tietojärjestelmiin sekä näihin kohdentuviin tietoturvallisuustoimenpiteisiin.

Muutosvaikutusten arviointi on hyvä keino tunnistaa myös arkistointiin vaikuttavia tekijöitä ja varmistaa, että tiedon elinkaaren hallinnan vaatimukset toteutuvat muutoksen jälkeen.

Esimerkkitilanteita, joissa muutosvaikutusten arviointi voi tukea arkistointia

  • Organisaatiolle tulee uusi tehtävä, tehtävä poistuu tai organisaatio muuttaa toimintatapaansa

  • Arkistoinnin vastuiden tarkistaminen

  • Säilytysaikojen arvioiminen sekä arkistollisen arvon määrittely

  • Vaikutusten huomioiminen tietojärjestelmissä

  • Ohjaustietojen päivittäminen tiedonhallintamalliin ja tiedonohjaussuunnitelmaan

  • Organisaatio ottaa käyttöönsä uuden tietojärjestelmän

  • Elinkaarenhallintaan liittyvien ominaisuuksien toteuttaminen

  • Riittävien metatietojen suunnitteleminen ja toteuttaminen

  • Tiedostoformaattien hallinnan suunnitteleminen

  • Arkistoitavan tiedon säilyttäminen tietojärjestelmässä tai mahdollisten migraatioiden ja arkistosiirtojen suunnitteleminen

  • Ohjaustietojen päivittäminen tiedonhallintamalliin ja tiedonohjaussuunnitelmaan

  • Vanha tietojärjestelmä poistetaan käytöstä

  • Tarpeettomien tietojen tuhoaminen

  • Arkistoitavan tietoaineiston migraatioiden suunnitteleminen ja toteuttaminen uuteen järjestelmään, säilytysjärjestelmään tai esimerkiksi Kansallisarkistoon

  • Ohjaustietojen päivittäminen tiedonhallintamalliin ja tiedonohjaussuunnitelmaan

  • Seulontapäätös muuttaa arkistointia

  • Toimintaprosessin tai tietojärjestelmän kehittämistarpeiden arvioiminen, suunnitteleminen ja toteuttaminen

  • Tarpeettomien tietojen tuhoaminen, mikäli aiempi päätös arkistoinnista on kumottu

  • Ohjaustietojen päivittäminen tiedonhallintamalliin ja tiedonohjaussuunnitelmaan

TUTUSTU MYÖS:

Suositus tiedonhallinnan muutosvaikutusten arvioinnistaIkoni_linkki_ulkoiselle_sivulle, Valtiovarainministeriön julkaisuja 2024:21

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.