Toimenpidepolun ensimmäinen etappi on suunnittelu. Sen aikana luodaan kokonaiskuva arkistoitavien tietoaineistojen tiedonhallinnasta ja tunnistetaan arkistointia tukevien toimenpiteiden tarve. Arkistoinnin suunnittelu on viranomaiselle arkistolaissa säädetty tehtävä. Suunnittelua tarvitaan, jotta tietoaineistojen elinkaaren hallinta voidaan toteuttaa hallitusti ja minimoida siihen liittyviä riskejä. Löydät tästä osiosta tietoa siitä, mitä pitäisi suunnitella, miten tiedonkeruu nykytilan kartoitusta ja suunnittelua varten kannattaa tehdä ja millaisia suunnittelu- ja kuvausvälineitä voit hyödyntää.
Miksi suunnittelua tarvitaan?
Arkistoinnin kehittäminen ja toteuttaminen tapahtuu suunnitelmallisesti osana organisaation tiedonhallintaa ja kehittämistoimintaa. Tavoitteena on tiedonhallinta, jonka avulla voidaan hallitusti varmistaa paitsi viranomaisen omien tehtävien hoidossa tarvittavien tietojen saatavuus, myös arkistoitavien tietoaineistojen tunnistaminen, säilyminen ja käytettävyys.
Tiedonhallinnan ja arkistoinnin kehittäminen on käytännössä aina sekä hallinnollista, teknistä että sisällöllistä. Eri osa-alueita ja niihin kohdistuvia vaatimuksia voi jäsennellä oheisen taulukon tapaan. Hallinnollisessa näkökulmassa korostuvat tiedon omistajuus ja organisaation vastuut riippuvuuksineen. Teknisessä näkökulmassa kyse on tiedon säilyvyyteen, käytettävyyteen ja suojaamiseen liittyvistä tarpeista. Sisällöllisessä näkökulmassa taas korostuu tiedon ymmärrettävyys ja käyttö nyt ja tulevaisuudessa. On keskeistä ymmärtää, että toimiva tiedonhallinta ja arkistointi edellyttää kehittämistä ja toimenpiteitä kaikilla kolmella osa-alueella.
⚫ Hallinnollinen näkökulma
Toimintaympäristön tuntemus
Organisaation vastuut
Osaaminen
Prosessit ja toimintatavat
Ajantasaisuus ja suunnitelmallisuus
Vaatimustenmukaisuus, mm. asiakirjajulkisuuden ja tietosuojan toteutuminen
Tiedon omistajuus
Arkistosiirrot ja luovutukset
⚫ Tekninen näkökulma
Järjestelmäkehitys ja järjestelmien ominaisuudet
Tietoturvallisuus-toimenpiteet
Tietoaineistojen säilyttäminen
Tietoaineistojen käytettävyys
Tietoaineistojen tuhoaminen
Tietoaineistojen siirtäminen
⚫ Sisällöllinen näkökulma
Tiedon ja tietoaineistojen eheys ja ymmärrettävyys
Luokitukset, metatietojen hallinta
Kuvailu ja dokumentointi
Aineistojen hallinta ja niitä koskeva tuntemus
Aineistojen käyttö
Arkistointi ja arkiston ylläpito ovat laajoja tehtäviä, jotka voidaan jäsennellä konkreettisiksi toimenpiteiksi. Arkistoinnin suunnittelu on käytännössä näiden toimenpiteiden tarpeen arvioimista sekä ajoittamista kunkin tietoaineiston vaatimalla tavalla.
Suunnittelua ja erityisiä toimenpiteitä vaativat muun muassa:
säilytysaikojen ja arkistollisen arvon määrittely ja seulontapäätöksen hakeminen
riittävien meta- ja kuvailutietojen tuottaminen
tiedon elinkaaren vaiheiden hallinta mukaan lukien arkistointi ja tuhoaminen
arkistointitavan hallinta eli säilytysmuodon ja tiedostoformaattien hallinta sekä migraatiot
arkistopaikan hallinta eli siirtäminen arkistojärjestelmään sekä omistajuuden hallinta
aineistojen pitkäaikainen ja tietoturvallinen säilyttäminen.
Lisäksi on suunniteltava ja järjestettävä myös tietoaineistojen käyttö arkistosta.
Toimenpidepolulla arkistoinnin suunnittelu ja arvonmääritys ovat saaneet omat etappinsa. Muita toimenpiteitä on käsitelty tiedon laatuun ja käytettävyyteen sekä tiedon eheyteen ja säilyvyyteen keskittyvillä etapeilla.
✔ Mitä seulonta tarkoittaa?
Seulonta on arkistoalan käsitteistössä määritelty arvonmäärityksen toimeenpanoksi. Arvonmääritys taas sisältää säilytysaikojen ja arkistollisen arvon määrittelyn. Analogisessa toimintaympäristössä seulonta liittyy arkiston muodostamiseen ja järjestämiseen tai vuosittaiseen määräajan säilytettävien tietoaineistojen hävittämiseen sekä kulttuurihistoriallisen arvon arviointiin.
Digitaalisessa toimintaympäristössä seulonnaksi voidaan käsittää säilytysmuodon hallinnan lisäksi ne elinkaaren hallintaa tukevat toimenpiteet ja keinot, joiden avulla sekä arkistoitavat ja tuhottavat asiakirjat ja tiedot erotetaan toisistaan erilaisissa tietojärjestelmissä että arkistointi tai tuhoaminen lopulta toteutetaan. Käytännössä näitä keinoja ovat metatietojen ja toiminnallisuuksien yhdistelmät (tilasiirtymät ja vastaavat), arkistoitavien ja tuhottavien asiakirjojen ja tietojen poiminnat sekä hävityslistat ja niiden tarkistaminen. Seulontaa voidaan joutua tekemään myös migraatioiden ja aineistosiirtojen yhteydessä, kun ratkaistaan, mitä tietoja ja millaisessa rakenteessa siirretään järjestelmästä toiseen.
Suunnittelulla hallitaan riskejä
Arkistointitoimenpiteet tukevat arkistoinnin suunnittelua ja tietoaineistojen säilyttämistä käytettävinä ja ymmärrettävinä. Jos pitkäaikaisen säilyttämisen tai arkistoinnin tarpeita ei huomioida tietojärjestelmää, tiedon tuottamista ja ylläpitoa suunniteltaessa, riski tiedon menettämisestä kasvaa.
Erityisesti digitaaliset tietoaineistot ovat alttiita vahingossa tapahtuvalle tuhoutumiselle ja tietoaineiston muuttumiselle käyttökelvottomaksi esimerkiksi teknologiaan tai tiedon ymmärrettävyyteen liittyvien muutosten vuoksi.
Riskejä voidaan hallita:
tunnistamalla ongelmakohdat
ennakoimalla
suunnittelemalla.
📌 Mahdollisia vaaranpaikkoja
Organisoinnin puutteet
Tehtävät ovat tunnistamatta ja vastuuttamatta.
Resurssit ja osaaminen on puutteellista.
Arkistointi ei näy osana toimintaprosessien kuvauksia.
Käyttäjähallinnan puutteet
Järjestelmään tai aineistoon ei ole pääsyä.
Aineiston käsittelyyn ei ole riittäviä oikeuksia.
Käyttöoikeuksia on myönnetty liikaa ja perusteetta.
Ymmärrettävyyden puutteet
Metatiedot ja kuvaukset eivät kuvaa tietoaineistoja riittävän monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti.
Tietoaineistoja ei pystytä enää esimerkiksi kuvailun tai luokittelun avulla yhdistämään niiden alkuperäiseen kontekstiin.
Dokumentoinnin puutteet
Käytettyjä käsitteitä, metatietoja tai koodistoja ei ole dokumentoitu, dokumentaatio on puutteellista tai se on kadonnut.
Dokumentaatiota ei ole säilytetty eikä sitä voida yhdistää oikeaan tietoon ja aineistoihin.
Tieto arkistoinnin velvoitteista ei välity tarpeellisille tahoille.
Tietojärjestelmän puutteet
Säilytysaikojen hallinta ei ole mahdollista.
Arkistoitavia tietoja ei pystytä erottamaan muusta tiedosta.
Hävitettäviä tietoja ei voida tuhota.
Tiedostoformaatit eivät ole käytettäviä tai muunnettavissa pitkäaikaissäilytykseen sopivaan muotoon.
Tietoturvaa koskevat puutteet
Tietoaineistojen ja -järjestelmien teknistä ylläpitoa ei ole suunniteltu.
Tietoaineistot altistuvat tietomurroille.
Tietoaineistojen käytettävyys menetetään.
Suunnittelutyön toteuttaminen
Arkistoinnin suunnittelu ja toimenpiteiden tarpeen tunnistaminen edellyttää organisaation ja sen tehtävien, tietoaineistojen ja tietovarantojen sekä tietojärjestelmien tuntemusta ja arviointia. Käytännön suunnittelutyössä voit edetä seuraavasti:
Alustava tutkimus - tunne organisaatiosi
Toiminnan analysointi - tunnista tehtävät ja toimintaprosessit
Kartoita tietoaineistot ja asiakirjat - tunnista niihin liittyvät vaatimukset
Arvioi tietojärjestelmät arkistoinnin toteuttamisen näkökulmasta
Dokumentoi havaintosi ja suunnittele arkistoinnin vaatimat toimenpiteet
Suunnittelun voi toteuttaa osin projektityöskentelynä, mutta lopulta sen tulisi olla jatkuva tehtävä. Projekti auttaa “suuren harppauksen” ottamisessa, mutta esimerkiksi vuosikelloon perustuva jatkuva kehittäminen tukee arkiston ylläpitoa ja esimerkiksi seulontapäätösten ajantasaisuuden seurantaa. Digitaalisen toimintaympäristön muutosvauhti vaatii jatkuvaa tietoaineistojen ylläpitoa, mutta myös osaamisen kehittämistä ja uteliaisuutta uutta kohtaan.
Tutustu tiedonhallinnan suunnittelu- ja kuvausvälineisiin ja menetelmiin oheisten lyhyiden esittelyjen avulla. Suunnitteluvälineiden hyödyntämistä on esitelty tarkemmin etapin alasivulla.
✔ Syvennä osaamistasi: DIRKS-menetelmä projektimaisen suunnittelun tukena
DIRKS (Designing and Implementing Recordkeeping Systems) on Australian Kansallisarkiston kehittämä asiakirjahallinnon suunnitteluun tarkoitettu menetelmä. DIRKS-menetelmässä on samoja piirteitä kuin suomalaisessa tavassa toteuttaa arkistonmuodostus- tai tiedonohjaussuunnitelmia. DIRKS on kuitenkin näitä kattavampi ja kiinnittää huomiota esimerkiksi asiakirjajärjestelmän suunnitteluun, toteutukseen ja käyttöönottoon.
Tämän verkko-oppaan esittelemässä toimenpidepolussa on elementtejä DIRKS-menetelmästä. Erityisesti projektimaiseen työskentelyyn sopiva menetelmä koostuu seuraavista vaiheista:
alustava tutkimus
toiminnan analyysi
asiakirjoja koskevien vaatimusten tunnistaminen
olemassa olevien tietojärjestelmien arviointi
vaatimuksia vastaavien strategioiden ja toimintatapojen määritteleminen
✔ Arkistonmuodostussuunnitelma (AMS) on perinteinen tiedonhallinnan väline
Arkistonmuodostussuunnitelma (AMS) on tiedonhallinnan ja asiakirjojen elinkaaren suunnittelun väline, josta on säädetty arkistolaissa (831/1994) . AMS ohjaa tiedon hallintaa ja arkiston muodostamista aina asiakirjojen laatimisesta ja saapumisesta päätearkistoon tai hävittämiseen saakka.
AMS on kehittynyt 1980-luvulta alkaen yksinkertaisesta organisaatio- ja asiakirjapohjaisesta arkistointisuunnitelmasta tehtävän, toiminnan ja asiakirjat yhdistäväksi suunnitelmaksi. Kuitenkin käytännön toteutusten tietosisältöjen tarkkuus vaihtelee paljon. Useimmiten AMS sisältää:
kaikki viranomaisen tehtävissä syntyvät asiakirjat ja tietoaineistot sekä niiden säilytysajat ja -tavat,
asiakirjojen ja tietoaineistojen säilytyspaikat ja -muodot sekä arkistotunnukset
asiakirjojen ja tietoaineistojen julkisuusluokat ja henkilötietoluonteet.
✔ Tiedonohjaussuunnitelma (TOS) tukee elinkaaren hallintaa tietojärjestelmissä
Tiedonohjaussuunnitelma (TOS) on tehtäväpohjainen tiedonhallinnan väline, jonka tavoitteena on ollut asiakirjojen elinkaaren hallinta metatietojen ennalta määrittelyn ja ns. tiedonohjauksen avulla. TOS on usein mielletty AMS:n korvaajaksi tai digitaalisten aineistojen hallintaan tarkoitetuksi eAMS:ksi.
Tiedonohjaussuunnitelma perustuu Kansallisarkiston sähköisten asiakirjallisten tietojen käsittelyä, hallintaa ja säilyttämistä koskeviin ns. SÄHKE-määräyksiin. SÄHKE1-määräys annettiin vuonna 2005 ja SÄHKE2 vuonna 2008. Molemmat määräykset on kumottu. TOS:n tietosisältöä on lisäksi tarkennettu ja laatimista ohjeistettu JHS-suositusten avulla. TOS sisältää:
pääosan viranomaisen tehtävissä syntyvistä asiakirjoista ja tiedoista
säilytysaikojen hallinnan
käyttörajoitusten hallinnan.
Tiedonohjauksessa hyödynnettävät metatiedot perustuvat pääosin SÄHKE2-metatietomalliin.
✔ Tiedonhallintamalli (THM) kokoaa kuvaus- ja suunnittelutarpeet
Tiedonhallintamalli (THM) on tiedonhallinnan kuvaus- ja suunnitteluväline, josta on säädetty tiedonhallintalaissa (906/2019) . THM auttaa luomaan kokonaiskuvan organisaation tiedonhallinnasta riippuvuuksineen.
Tiedonhallintamalli kehitettiin yhdistämään useita suunnittelu- ja kuvausvelvoitteita mukaan lukien AMS, kokonaisarkkitehtuuri ja tietosuojaan liittyvät selosteet. Tiedonhallintamalli sisältää muun muassa:
toimintaprosessit, tietovarannot ja tietoaineistojen keskeiset tietoryhmät sekä tietojen luovutuskohteet
tietojen säilytysajat sekä tiedot tietoaineiston arkistoon siirtämisestä, arkistointitavasta ja arkistopaikasta tai tuhoamisesta
tiedot tietojärjestelmistä, tiedonsiirtotavoista sekä tietoturvallisuustoimenpiteistä.
✔ Muutosvaikutusten arviointi auttaa pitämään toteutukset ajan tasalla
Tiedonhallintalaki (906/2019) edellyttää, että tiedonhallintayksikkö arvioi suunnittelemansa uudistuksen ja tietojärjestelmien käyttöönoton vaikutuksia tiedonhallintaan, mikäli muutoksella on olennaisia vaikutuksia tiedonhallintayksikön tiedonhallintamallin sisältöön. Muutosvaikutusten arviointi tulee tehdä, jos suunniteltu uudistus aiheuttaa muutoksia tiedonhallintayksikön toimintaprosesseihin, tietoaineistoihin, tietovarantoihin, tietojen arkistointiin, tietojärjestelmiin sekä näihin kohdentuviin tietoturvallisuustoimenpiteisiin.
Muutosvaikutusten arviointi auttaa tunnistamaan myös arkistointiin vaikuttavia tekijöitä ja varmistamaan tiedon elinkaaren hallinnan vaatimusten toteutumisen muutoksen jälkeen. Vaikutusten arviointi auttaa vastaamaan muun muassa siihen, syntyykö muutoksen jälkeen uudenlaisia tietoaineistoja, joiden käyttötarvetta ja arkistollista arvoa tulisi arvioida, pystytäänkö määräajan säilytettävät asiakirjat tuhoamaan edelleen tietoturvallisesti säilytysajan päätyttyä ja voidaanko arkistoitavien asiakirjojen säilyminen käytettävinä edelleen turvata.
Arkistoinnin suunnittelun perustana ovat riittävät tiedot organisaatiosta, sen tehtävistä sekä tehtävissä kertyvistä tietoaineistoista. Tietoaineistojen säilytysaikojen ja arkistollisen arvon määrittely edellyttää, että työn tukena on riittävä ymmärrys toimijan asemasta hallinnollisessa hierarkiassa sekä juridisesta asemasta. Tietojen keräämisessä voit hyödyntää muun muassa organisaatiotasi koskevaa lainsäädäntöä, työjärjestyksiä, tilinpäätöksiä ja toimintakertomuksia sekä strategia-asiakirjoja.
Tutki organisaatiotasi. Käytä apuna esimerkiksi näitä kysymyksiä:
Onko kyse valtionhallinnosta, kuntaorganisaatiosta, itsenäisestä julkisoikeudellisesta laitoksesta, valtion tai kunnan liikelaitoksesta tai osakeyhtiöstä tai yksityisestä toimijasta?
Mitä organisaatiostasi on säädetty? Koskeeko sitä oma organisaatiolaki tai noudattaako se esimerkiksi kuntalakia tai yliopistolakia?
Miltä osin organisaatiosi tulee noudattaa julkisuuslakia, tiedonhallintalakia ja arkistolakia?
Onko organisaatiollasi laissa säädettyjä julkisia hallintotehtäviä tai tehtäviä, joissa se käyttää julkista valtaa?
Säädetäänkö erityislainsäädännössä organisaatiosi rekisterinpitovelvollisuuksista, tietoaineistojen säilytysajoista tai arkistoinnista?
Mitä muita ulkoisia standardeja tai sisäisiä toimintasääntöjä organisaatiosi noudattaa?
Onko kyse keskusvirastosta, jolla on ohjaava rooli sen alaiseen hallintoon nähden vai edellä mainitun ohjauksen mukaan toimivasta substanssitoimijasta?
Mitä ovat organisaatiosi tavoitteet ja kehityssuunnat? Miten ne vaikuttavat tiedonhallintaan ja arkistointiin?
Miten organisaatiosi on syntynyt ja kehittynyt? Millainen historia sillä on? Onko sillä useita edeltäjiä?
Miten tiedonhallinta ja arkistointi on organisoitu? Mitkä ovat käytettävissä olevat resurssit?
🟣 Tapausesimerkki: Katso miltä näyttää Eläketurvakeskuksen Tutki organisaatiotasi -analyysi
Eläketurvakeskus (ETK) on työeläkelaeissa tarkoitetun työeläketurvan toimeenpanon ja kehittämisen yhteistyöelin, joka aloitti toimintansa 1961.
Laissa Eläketurvakeskuksesta (460/2020) säädetään Eläketurvakeskuksen tehtävistä ja hallintoelimistä. ETK hoitaa myös joitakin työeläkelakien toimeenpanoon liittyviä tehtäviä.
Eläketurvakeskuksen päätösvaltaa käyttävät edustajisto ja hallitus. Sosiaali- ja terveysministeriö nimeää 30-henkisen edustajiston enintään kolmeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Hallituksessa on 15 henkilöä, joista puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat sosiaali- ja terveysministeriön nimeämiä. Muut jäsenet valitsee edustajisto.
Eläketurvakeskusta johtaa hallituksen nimeämä toimitusjohtaja. Eläketurvakeskuksen taloutta valvoo Finanssivalvonta.
ETK kuuluu välilliseen julkishallintoon eikä se ole viranomainen. Se hoitaa julkista tehtävää, ja osassa tehtäviä käytetään julkista valtaa (mm. kustannustenjako, vakuutusvelvollisuuden valvonta, ulkomailla tehdyn työn vakuuttaminen). ETK:n sidosryhmiin kuuluvat muun muassa eläkelaitokset kotimaassa ja ulkomailla, työmarkkinajärjestöt, eri viranomaiset, sosiaali- ja terveysministeriö ja työeläkejärjestelmän yhteinen IT-palvelukeskus Arek Oy.
Tiedonhallintaan liittyviä lakeja sovelletaan ETK:ssa seuraavasti:
Julkisuuslakia sovelletaan ETK:ssa sellaisenaan vain, kun ETK käyttää julkista valtaa. Muussa tapauksessa kyse on julkisesta hallintotehtävästä, jossa sovelletaan joko julkisuuslain salassapitoperiaatteita (jos kyse on työeläkelakien toimeenpanosta) tai ei lainkaan julkisuuslakia (kun kyse ei ole työeläkelakien toimeenpanosta)
Myös arkistolakia sovelletaan silloin, kun kyse on julkisen vallan käytöstä
Tiedonhallintalakia sovelletaan soveltuvin osin siten 3§:n mukaan riippuen siitä, onko kyseessä julkinen hallintotehtävä, johon liittyy julkisen vallan käyttöä vai ei.
Työeläkelaissa ja yrittäjän eläkelaissa on säännöksiä esimerkiksi asiakirjojen säilytysajoista ja salassapitoperusteista.
ETK:ssa on henkilöstöä noin 300. Pelkästään tiedonhallintaa (asiankäsittelyä) hoitavia henkilöitä on muodollisesti yksi. Käytännössä talossa on kuitenkin esimerkiksi tietosuojavastaava, riskienhallintapäällikkö ja tietoturvan asiantuntijoita, jotka hoitavat tiedonhallintalain mukaisia tehtäviä. Kirjaamoa ei toistaiseksi ole, mutta käytännössä rekisteröintiin liittyviä tehtäviä on olemassa. Myös tietopalvelu on vastuutettu organisaatiossa. Tiivistetysti voidaan sanoa, että tiedon- tai asiakirjahallintaan liittyviä tehtäviä tehdään, vaikka niitä ei ole mainittu erikseen yksikköjen tehtävissä tai henkilöiden tehtävänkuvissa juuri näinä tehtävinä.
ETK:ssa on meneillään monivuotinen tiedonhallinnan kehityshanke. Tavoitteena ovat mm. laadukas tiedonhallinta, tiedolla johtamisen ja raportoinnin parantaminen, asiakirjojen ja tiedon tuhoamisen ja arkistoinnin automatisointi.
Tiedonhallinnan säännösten ja ohjeiden yhteydessä on pitänyt pohtia ja huomioida esimerkiksi seuraavat seikat:
Arkistolain soveltaminen: Kansallisarkistolle voidaan tehdä seulontaesitys vain osasta tehtäviä. On pitänyt määritellä, miten muiden tehtävien yhteydessä syntyvien tietojen arkistoinnista päätetään.
Tiedonohjaussuunnitelman laadinnassa on pitänyt huomioida seikkoja, jotka liittyvät siihen, ettei ETK ole viranomainen.
Julkisuuslain noudattamiseen ja siten julkisuusluokkaan vaikuttaa se, syntyvätkö asiakirjat ja tietoaineistot tehtävästä, jossa käytetään julkista valtaa tai tehtävästä, jossa hoidetaan julkista hallintotehtävää.
SAPA-arkiston käyttömahdollisuus eli tietoaineistojen siirtäminen Kansallisarkistoon vaatii vielä selvityksiä
Työeläkejärjestelmän IT-palvelukeskuksen Arek Oy:n ja Eläketurvakeskuksen vastuut asiakirjojen ja tietoaineiston rekisteröinnissä ja arkistoinnissa
Toiminnan analysointi - tunnista tehtävät ja toimintaprosessit
Toiminnan analysoinnin tarkoituksena on tunnistaa organisaatiosi tehtävät sekä se, mitä tietoaineistoja niiden hoitamisessa syntyy. Ydintehtäviensä lisäksi organisaatiolla on tuki- ja ylläpitotehtäviä, kuten yleis-, talous- ja henkilöstöhallinto sekä viestintä ja tiedonhallinta.
Julkisen hallinnon organisaation tehtävistä säädetään tyypillisesti organisaatiolaeissa ja tehtävää koskevassa lainsäädännössä. Lisäksi organisaatio on saattanut ottaa itselleen tehtäviä, joita ei ole säädetty sen velvollisuudeksi. Kaupungit esimerkiksi rakentavat ja ylläpitävät vuokra-asuntoja.
Tehtäviä hoidetaan muun muassa tuottamalla palveluja. Osa tehtävistä sisältää jo lähtökohtaisesti velvoitteen palveluiden tuottamiseen tai järjestämiseen, esimerkiksi terveydenhuollon palvelut.
Tehtäviä hoidetaan ja palveluja tuotetaan erilaisten prosessien avulla. Toistuvia ja melko määrämuotoisia prosesseja ovat esimerkiksi suunnittelu-, lausunto-, päätös-, muutoksenhaku-, maksatus- ja laskutusprosessit. Prosessi voi olla myös hyvin erikoistunut, esimerkiksi digitaalisen aineiston vastaanoton prosessi Kansallisarkistossa. Prosessien tutkiminen auttaa sinua tunnistamaan eri prosessien sidokset muihin prosesseihin ja voit paikantaa kohdat, joissa eri viranomaisten tehtävät risteävät ja liittyvät toisiinsa. Usein näissä tilanteissa tuotetaan myös tietoa yhteiseen tietovarantoon.
Tehtävissä ja prosesseissa muodostuu arkistoitavaa tietoa, jota käsitellään ja säilytetään tietojärjestelmissä. Arvonmääritys edellyttää tehtävien, prosessien ja tietoaineistojen välisten yhteyksien ymmärtämistä. Arkistoitavien tietoaineistojen säilyvyys ja käytettävyys puolestaan asettavat vaatimuksia tietoaineistojen ja tietojärjestelmien ominaisuuksille. Tällaisia ovat riittävät metatiedot ja tekniset toiminnallisuudet.
Pääset pureutumaan tehtäviin ja prosesseihin tutkimalla lainsäädäntöä, työjärjestyksiä, tilinpäätöksiä, strategia-asiakirjoja sekä prosessikuvauksia. Tärkeitä tiedonlähteitä ovat tiedonhallinnan kuvaukset, kuten arkistonmuodostus-, tiedonohjaus- tai tiedonhallintasuunnitelma tehtäväluokituksineen sekä asianhallintajärjestelmän asiaryhmitykset. Hyödyllisiä ovat myös kokonaisarkkitehtuurikuvaukset, tiedonhallintamallit ja datanhallintasuunnitelmat.
📌 Tietoa kannattaa jäsentää monista näkökulmista
Arkistonmuodostus- ja tiedonohjaussuunnitelmissa käytetyt tehtävät ja tehtäväluokat ovat yksi näkökulma tiedon syntykontekstia, käsittelyä ja elinkaaren muita vaiheita dokumentoivaan tietoon. Perinteisesti tehtävistä on asiakirjahallinnossa muodostettu hierarkkinen tehtäväluokitus. Se jäsentää rakentuvaa aineistokokonaisuutta ja toimii muodostuvan arkiston runkona. Lisäksi tehtäväluokitusta hyödynnetään usein asiankäsittelyssä asiaryhmityksenä. Tiedolla voi kuitenkin olla muitakin kytköksiä, jotka ovat merkityksellisiä sekä arvonmäärityksen että tiedon käytön ja ymmärrettävyyden kannalta. Kun asiakirjoja laaditaan, vastaanotetaan ja käsitellään, ne liittyvät muun muassa:
muihin tietoaineistoihin
eri toimintaprosesseihin
eri toimijoihin - kuten laatija, vastaanottaja, tiedonhallintayksikkö, yksikkö
paikkaan ja sijaintiin - kuten kaupunki, maa, kiinteistö, rakennus
eri ajankohtiin - kuten laatimisaika, valmistumisaika, siirtoaika.
Kartoita tietoaineistot ja asiakirjat sekä tunnista niihin liittyvät vaatimukset
Tietovarantojen, tietoaineistojen ja asiakirjojen kartoittaminen kulkee yleensä käsi kädessä tehtävien ja toimintaprosessien kartoittamisen kanssa. Laissa säädetty tehtävä tai käytännön toimintaprosessi antaa tietoaineistolle kontekstin eli viitekehyksen, joka tukee sen käyttöä ja ymmärtämistä.
Arkistoinnin näkökulmasta tiedon keskeisin ominaisuus on sen arkistollinen arvo. Arkistollisesta arvosta johtuu, että tiedon säilyminen käytettävänä ja ymmärrettävänä on varmistettava pysyvästi. Lisäksi tietoaineistoihin, asiakirjoihin ja tietoon kohdistuu erilaisia muita ominaisuuksia ja vaatimuksia, jotka tulisi tunnistaa ja huomioida paitsi tietoa tuotettaessa myös sen myöhemmissä elinkaaren vaiheissa. Vaatimukset voivat liittyä organisaation oman toiminnan tarpeisiin, lainsäädäntöön, muuhun sääntelyyn tai toimintaympäristöön.
Vaatimuksia liittyy esimerkiksi:
todistusvoimaisuuteen ml. asiarekisterin ylläpitäminen ja allekirjoitusten tarve
asiakirjajulkisuuteen eli tiedon antamiseen ja salassapitoon
tietosuojaan ja henkilötietojen käsittelyyn
tiedon keräämiseen ja luovutuksiin
käyttötarpeisiin ja niiden kestoon mm. viranomaisen toiminnassa tai todisteena oikeuksista ja velvollisuuksista.
Vaatimukset tulee huomioida, kun suunnitellaan tietoturvatoimenpiteitä, tietojärjestelmiä tai tietoaineistojen elinkaaren hallintaan liittyviä tapahtumia, kuten metatietojen tuottamista ja kuvailua, digitointia, migraatioita ja arkistoinnin ajankohtaa. On hyvä muistaa, että vaatimusten toteuttaminen edellyttää yleensä sekä hallinnollisten, teknisten että sisällöllisten näkökulmien huomiointia. Arkistokäytön ja pitkäaikaissäilytyksen näkökulmat pitää esimerkiksi huomioida, kun toteutetaan sähköisten allekirjoitusten tuottamistapaa ja dokumentointia.
📌 Esimerkkejä asiakirjoihin ja tietoaineistoihin kohdistuvista vaatimuksista
✔ Säilytysaikojen, arkistoinnin ja tuhoamisen hallinta kytkeytyvät toisiinsa
Tiedonhallintalain (906/2019) 21 §:ssä tietoaineistojen säilytysajalla tarkoitetaan tietoaineistojen säilyttämistä siihen käyttötarkoitukseen, mitä varten ne on kerätty. Tiedonhallintayksikön on määriteltävä säilytysaika kaikille niille asiakirjoille ja tietoaineistoille, joiden säilytysaikaa ei ole säädetty laissa. Säilytysajan päätyttyä määräajan säilytettävät asiakirjat tai tietoaineistot tuhotaan ja arkistoitavaksi laissa säädetyt tai arkistolain perusteella määrätyt tietoaineistot arkistoidaan. Myös arkistoitaville tietoaineistoille tai asiakirjoille on määriteltävä säilytysaika. Säilytysajan päättyminen määrittää sen hetken, jolloin asiakirja tai tietoaineisto siirtyy arkistovaiheeseen ja arkistoidaan. Arkistoiminen tarkoittaa tiedon käyttötarkoituksen ja käsittelyperusteen muuttumista ja vaikuttaa rekisterinpitäjän tietosuoja-asetuksen mukaisiin velvoitteisiin.
Tietosuojaan liittyvät velvoitteet sekä arkistosiirtojen varmistaminen edellyttävät, että arkistoitava tieto ja arkistoitavat tietokokonaisuudet on pystyttävä yksilöimään muun tiedon joukosta.
Tiedon säilytysarvo ja -aika sekä arkistollinen arvo tulisi esittää tiedonhallintamallissa, tiedonohjaussuunnitelmassa tai arkistointisuunnitelmassa. Lisäksi tulisi suunnitella, miten elinkaaren hallinta pystytään käytännössä toteuttamaan oikea-aikaisesti. Tietojärjestelmissä säilytysaikoja sekä arkistointia ja tuhoamista tulisi voida hallita metatietoelementtien, tilatietojen, käsittelysääntöjen tai muiden teknisten ominaisuuksien avulla.
✔ Rekisteröinti asiarekisteriin tukee tiedon käytettävyyttä ja todistusvoimaisuutta
Asiakirjojen käsittelyä ja hallintakeinoja koskevat vaatimukset riippuvat siitä, millaisen tehtävän hoidossa asiakirjat syntyvät. Tiedonhallintalain (906/2019) mukaan viranomaisen käsittelyyn otettavat asiat on rekisteröitävä asiarekisteriin.
Mikä on asiarekisteri? Tiedonhallintayksikön on ylläpidettävä viranomaisen käsittelyssä olevista ja olleista asioista asiarekisteriä, johon rekisteröidään asiaa, asiankäsittelyä ja asiakirjoja koskevat tiedot. Asiarekisterin tarkoitus on tukea viranomaisen toiminnan avoimuutta ja helpottaa kansalaisten tiedonsaantia keskeneräisistä ja käsitellyistä asioista. Asianhallinnasta ja rekisteröinnistä asiarekisteriin on ohjeistanut tarkemmin Julkisen hallinnon tiedonhallintalautakunta.
Myös palveluja tuotettaessa muodostuvan tietoaineiston hallinta on toteutettava siten, että tietoaineistosta muodostettavat asiakirjat ovat haettavissa tietokokonaisuudet yksilöivällä tunnuksella. Asiakirjat ja muut tiedot on rekisteröitävä siten, että niiden muodostuminen palvelua tuotettaessa voidaan jälkikäteen todentaa.
Rekisteröinti tukee myös tietoaineiston käyttöä arkistossa. Rekisteröinti tukee metatietojen tuottamista, kytkee asiakirjat ja tiedot syntykontekstiinsa sekä mahdollistaa monipuolisemmat haut ja siten luo perustan tiedon käytettävyydelle ja ymmärrettävyydelle. Rekisteröintimetatiedot aikaleimoineen tukevat myös tiedon elinkaaren hallintaa.
✔ Sähköisten allekirjoitusten arkistointi edellyttää metatietojen tuottamista
Sähköistä allekirjoitusta koskevat tiedot arkistoidaan ensisijaisesti asiakirjan metatietokortille liitettävinä metatietoina. Vähimmäistietoja ovat tiedot siitä, keitä ovat allekirjoittajat ja milloin asiakirja on allekirjoitettu. Allekirjoitustapahtumasta olisi hyvä tuottaa allekirjoitustapahtumaa dokumentoiva toimenpidetieto.
Riittävien metatietojen talteen ottaminen on tarpeen varmistaa erityisesti silloin, kun käytetään kehittynyttä sähköistä allekirjoitusta, joka tuottaa allekirjoitustiedot esimerkiksi itse PDF-tiedostoon. Kehittyneen sähköisen allekirjoituksen yhtenä tarkoituksena on estää tiedoston muuttuminen. Pitkäaikaissäilytyksessä tiedostoja on kuitenkin jossain vaiheessa muunnettava toiseen muotoon. Tällöin sähköisen allekirjoituksen eheys voi rikkoutua tai se voi estää migraation. Lisäksi on huomattava, että allekirjoitusten varmennetietoja säilytetään varmennepalveluissa vain määräajan. Asiakirjatiedostoon sisältyvien allekirjoitustietojen säilyminen pitkäaikaissäilytyksessä ei siis ole varmaa. Poikkeuksen tekee vain asiakirjan pinnassa tekstinä näkyvä allekirjoitus.
✔ Asiakirjojen julkisuus, käyttörajoitukset ja henkilötietojen suoja arkistossa
Viranomaisen asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia. Asiakirjojen käyttöä ja asettamista saataville voivat kuitenkin rajoittaa muun muassa
tiedon julkisuuteen liittyvät rajoitukset
henkilötietojen suoja
immateriaalioikeudet, kuten tekijänoikeudet.
Käyttörajoitettavat asiakirjat tulee tunnistaa ja suojata asianmukaisesti. Tietojärjestelmissä henkilötietojen suojaamista, julkisuutta sekä käyttö- ja tekijänoikeuksien toteutumista tuetaan metatiedoilla, käsittelysäännöillä ja käyttöoikeuksilla. Suojaamista ja tiedon käytettävyyttä edistävät lisäksi johdonmukaisesti käytetyt luokitukset ja koodistot sekä asioiden ja asiakirjojen yhtenäiset nimeämiskäytännöt.
Myös arkistovaiheessa henkilötietojen käsittelyä tulee rajoittaa tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Jotta rajoitukset voidaan toteuttaa luotettavasti ja mahdollisimman automaattisesti, tulee henkilötietoja sisältävät asiakirjat voida tunnistaa, yksilöidä ja eritellä arkistoinnin ja aineistosiirtojen yhteydessä. Arkistointi tarkoittaa sitä, että henkilötietojen käyttötarkoitus muuttuu yleisen edun mukaiseksi arkistointitarkoitukseksi. Tällöin tietosuoja-asetuksen mukaista velvoitetta virheellisen tai epätarkan henkilötiedon oikaisemiseen ei enää ole.
Käyttörajoitukset kannattaa kuvata tiedonhallintamalliin, tiedonohjaussuunnitelmaan tai arkistointisuunnitelmaan. Tietojärjestelmissä käyttörajoituksiin liittyvien metatietojen arvot tulee toteuttaa yksikäsitteisinä ja määrämuotoisina, jotta ne tukevat tiedon ja metatiedon yksiselitteisyyttä, käytettävyyttä ja automaattista käsittelyä silloin, kun aineistoa siirretään arkistoon tai muuten käsitellään koneellisesti. Henkilötietojen merkitsemistä metatietoihin tulee harkita ja arvioida suhteessa käsittelyn tarkoitukseen. Mikäli metatietokentät sisältävät henkilötietoja, tulee se kuvailla ja dokumentoida aineistoja koskeviin kuvauksiin.
Arvioi tietojärjestelmiä suhteessa arkistoinnin vaatimuksiin
Arvonmääritys ja arkistointi kohdistuu tietoaineistoihin ja asiakirjoihin. Niitä tuotetaan, käsitellään, säilytetään, tuhotaan tai arkistoidaan tietojärjestelmissä. Arkistoinnin toteuttamisen helppous tai haastavuus riippuu tiedon rakenteesta ja laadusta sekä tietojärjestelmän ominaisuuksista. Muun muassa siirtotoiminnallisuudet tulisi huomioida kaikkien tietojärjestelmien kehittämisessä. Toiminnallisuuksia pitää myös testata huolellisesti sekä ylläpitää ja tarvittaessa päivittää. Tärkeää on lisäksi tietojärjestelmien käytettävyys, kattava ohjeistus ja järjestelmän käyttäjien perehdyttäminen. Sujuvan arkistoinnin edellytys on, että myös tiedon tuottaminen on johdonmukaista ja tietoon liittyvä metatieto laadukasta.
Tietojärjestelmien arviointi auttaa sinua tunnistamaan arkistointiin liittyviä riskejä, puutteita ja tarpeita. Muodostat sen aikana yleiskuvan siitä, millaisia tietojärjestelmiä organisaatiosi käyttää ja missä arkistoitavia tietoaineistoja muodostuu, säilytetään ja ylläpidetään. Arvioinnin tuloksia voi käyttää uusien järjestelmien kehittämisen yhteydessä. Voi hyödyntää arvioinnissa esimerkiksi oppaan luvussa Arvioi organisaatiosi onnistumista esiteltävää tarkistuslistaa.
Pohdi muun muassa sitä, miten seuraavia osa-alueita koskevat asiat toteutuvat järjestelmässä:
📌 Tietosisältö, omistajuus ja arvonmääritys
Mitä tietoa järjestelmässä on? Miten sen sisältämä tieto ja tietoelementit ovat yhdistettävissä organisaation käyttämiin luokituksiin ja ryhmityksiin, esimerkiksi asiaryhmityksiin, tehtäväluokituksiin tai tietoryhmiin? Kuka tiedot omistaa ja mistä omistajatiedon voi varmistaa?
Ketkä järjestelmää käyttävät? Mikä taho omistaa järjestelmän ja vastaa siitä? Millaisia toimijoita, lisenssejä ja sopimuksia järjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen liittyy?
Millaisia suhteita tai riippuvuuksia järjestelmällä on muihin järjestelmiin?
Ylläpidetäänkö järjestelmästä dokumentaatiota, josta käy ilmi järjestelmän sisältämien tietojen ja tietoelementtien eli kokonaisuuksina käsiteltävien tietojen väliset suhteet, rakenteet, sisältö ja metatiedot? Onko dokumentaatio riittävän ajantasaista ja kaikkien sitä tarvitsevien käytettävissä? Pitääkö arkistoinnin hallintaa ajatellen tuottaa ja ylläpitää lisädokumentaatiota?
Onko kaikelle järjestelmän sisältämälle tiedolle tehty arkistollisen arvon arvonmääritys? Muista, että alkujaan digitaalisten asiakirjatietojen arvonmäärityksen kohteena ovat tietojärjestelmiin sisältyvät tiedot, eivät itse tietojärjestelmät. Tehtäväkohtaiset asiakirjatiedot voivat sisältyä yhteen tai useampaan tietojärjestelmään. Loogisten tietovarantojen hahmottaminen on arvonmäärityksen kannalta siksi keskeistä.
📌 Esitysmuodot, tiedostomuodot ja metatiedot
Millaisessa muodossa järjestelmä esittää tietoaineistot ja asiakirjat? Miten niitä pystytään järjestelmässä etsimään, tarkastelemaan ja käyttämään? Millaisia riskejä tiedon säilyttämiseen ja käytettävyyteen järjestelmässä liittyy?
Onko kaikkiin kohteisiin yhdistettävissä riittävä ja ajan tasalla oleva metatietokonaisuus, jonka avulla niitä on mahdollista hallinnoida, ymmärtää ja etsiä? Onko kohteilla pysyviä tunnisteita, joilla niihin voidaan viitata yksiselitteisesti?
Millaisia merkittäviä muutoksia tai tapahtumia järjestelmän elinkaaren aikana on tapahtunut? Onko esimerkiksi päivitykset, migraatiot ja konversiot dokumentoitu (mitä, mistä, miksi ja milloin jotain on tehty)? Löytyykö niihin liittyvää dokumentaatiota muista järjestelmistä tai esimerkiksi arkistoinnin ja tiedonhallinnan kuvauksista?
Ovatko arkistoitavat tiedot standardoiduissa ja suositelluissa tiedostomuodoissa, jotka tukevat niiden pitkäaikaista säilyttämistä? Jos eivät, niin vaatiiko tiedostojen säilyttäminen käytettävinä ja ymmärrettävinä toimenpiteitä. Miten ja milloin nämä toimenpiteet pitää tai on mahdollista tehdä ja miten tietoaineistojen eheys ja laatu varmistetaan niiden jälkeen?
📌 Tiedon tuhoaminen, siirtäminen ja arkistointi
Miten arkistoitavan tiedon elinkaari on suunniteltu ja toteutettu järjestelmässä? Onko siirtyminen arkistovaiheeseen toteutettavissa hallitusti ja arkistoidut tiedot erotettavissa muista tiedoista?
Tietojärjestelmän oma elinkaari on tyypillisesti melko lyhyt, keskimäärin noin 10–15 vuotta. Mikä on arvioitavan tietojärjestelmän odotettavissa oleva elinkaari? Miten sen elinkaaren päättymiseen on valmistauduttu? Mitä sopimuksia tai suunnitelmia tähän liittyy?
Millaisia tiedon siirtämiseen, arkistoimiseen ja tuhoamiseen liittyviä valmiita toiminnallisuuksia järjestelmässä on? Onko niitä hyödynnetty käytännössä? Onko niitä testattu tai kehitetty järjestelmän käyttöönoton jälkeen?
📌 Käyttörajoitukset ja tietoturva
Vastaako tietoturvan toteutus kansallisia vaatimuksia ja oman organisaation ohjeita?
Voiko tiedon hyödyntäjä luottaa siihen, että kaikki tiedot on tallennettu järjestelmään riittävin valtuuksin? Onko tiedot koko elinkaarensa ajan suojattu luvattomilta muutoksilta?
Onko julkisuuteen ja salassapitoon liittyvät metatiedot tuotettavissa johdonmukaisesti ja yksiselitteisesti esimerkiksi valintalistojen avulla? Ovatko julkiset ja salassa pidettävät tiedot erotettavissa toisistaan?
Miten käyttörajoitukset on toteutettu järjestelmässä? Entä miten mahdollisiin immateriaalioikeuksiin liittyvät käyttöoikeudet on toteutettu? Miten käyttörajoituksen alaista tietoa voi järjestelmässä tutkia?
Onko järjestelmässä käytetty anonymisointiin tai pseudonymisointiin liittyviä keinoja? Miten keinot on dokumentoitu?
Dokumentoi havaintosi ja suunnittele arkistoinnin vaatimat toimenpiteet
Kartoitustyön tuloksena syntynyt tieto on syytä dokumentoida tiedonhallintamalliin ja tiedonohjaussuunnitelmaan tai muuhun kuvausvälineeseen, jonka avulla tehtävien, toimintaprosessien, tietoaineistojen, tietovarantojen ja tietojärjestelmien kokonaisuus on hallittavissa. Tutustu suunnittelu- ja kuvausvälineisiin tämän etapin alasivulla. Dokumentoi myös havaitut puutteet ja kehittämistarpeet, priorisoi ne ja nosta organisaatiosi johdon tietoon. Hyödynnä organisaatiosi toiminnan suunnittelua ja vuosikelloa erikokoisten ongelmien ratkomisen aikatauluttamisessa.
📌 Kartoitus- ja suunnittelutyön tuloksena tulisi löytää vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
Missä tehtävissä muodostuu arkistoitavaa tietoa ja missä tietovarannoissa sellaista on?
Missä tietojärjestelmässä tai fyysisessä paikassa arkistoitavat tietoaineistot sijaitsevat?
Kuka tietoaineistot omistaa? Muuttuuko sijainti ja omistajuus jossain vaiheessa?
Milloin tietoaineistojen siirtäminen arkistoon tai Kansallisarkistoon toteutetaan?
Onko yksittäinen tietoaineisto tai sen osa arkistoitava? Miten sen arkistointi toteutetaan?
Mikä on tietoaineiston tai sen sisältämien asiakirjojen/tietojen säilytysaika? Tuhotaanko vai arkistoidaanko asiakirjat/tiedot säilytysajan päätyttyä?
Miten tietoaineisto/asiakirjat/tietoryhmät arkistoidaan? Miten siirtymä arkistovaiheeseen toteutetaan? Arkistoidaanko tiedot alkuperäisessä tietojärjestelmässään sen tarjoamien toiminnallisuuksien avulla vai siirtämällä ne toiseen tietojärjestelmään?
Mikäli eri elinkaaren vaiheissa olevia tietoja säilytetään samassa järjestelmässä, miten niitä hallinnoidaan esimerkiksi tilatiedoilla ja muulla metatiedolla.
Sisältääkö yksittäinen tietojärjestelmä arkistoitavaa tietoa?
Miten arkistoitavien tietojen elinkaari turvataan tietojärjestelmän elinkaaren päättyessä? Millaisia migraatioita on tehtävä?
Miten turvataan digitaalisen tiedon pitkäaikaissäilytyksen edellytykset esimerkiksi tiedostomuotojen ja tietorakenteiden osalta?
Mikä on arkistoitavien tietoaineistojen muoto? Digitoidaanko analogiset asiakirjat ja milloin digitointi on tarkoitus tehdä? Onko analogisilla asiakirjoilla kulttuurihistoriallista arvoa?
Miten tietoturvatoimenpiteet tukevat arkistointia normaalioloissa? Entä poikkeusoloissa?
Mitä käyttörajoituksia yksittäiseen tietoaineistoon, asiakirjoihin tai tietoryhmään kohdistuu? Sisältävätkö ne henkilötietoja? Miten henkilötietojen suojaaminen on toteutettu?
📚 Tietoaineistojen elinkaaren vaiheistaminen tukee suunnittelua
✔ Asiakirjan ja tiedon elinkaaren vaiheita voi tarkastella elinkaaren jatkumomallin avulla
Jatkumomalli tukee erityisesti elinkaaren suunnittelua. Elinkaari jäsentyy seuraavasti:
Asiakirjan elinkaari alkaa asiakirjan laatimisesta tai sen saapumisesta organisaatioon.
Asiakirja otetaan talteen asianhallinta- tai muuhun tietojärjestelmään. Asiakirja liitetään luokitukseen, ja se saa metatiedot.
Asiakirjaa käytetään viranomaisen tehtävän hoidossa, ja siitä tulee osa tehtävien hoidon yhteydessä muodostuvia, hyödynnettäviä ja säilytettäviä tietoaineistoja. Asiakirjat ja tietoaineistot ovat todisteita tehdyistä toimenpiteistä ja todentavat viranomaisen toimintaa.
Kun asiakirjan alkuperäinen käyttötarve päättyy, se joko tuhotaan tai arkistoidaan. Arkistoon siirretyt asiakirjat ovat osa asiakirjallista kulttuuriperintöä – yhteiskunnan yhteistä, kollektiivista muistia.
Jatkumomalli auttaa hahmottamaan myös tiedonhallintaan ja arkistointiin liittyviä vastuita. Oheisessa kuvassa elinkaarimalliin on sovitettu kansallisen lainsäädännön vaatimukset. Lainsäädännön vaatimukset koskevat muun muassa asioiden ja asiakirjojen rekisteröintiä, henkilötietojen käsittelyä, asiakirjojen julkisuuden ja salassapidon toteuttamista sekä säilyttämistä ja arkistointia.
Elinkaaren vaiheet ovat riippuvaisia toisistaan, eikä elinkaari aina etene suoraviivaisesti. Myös arkistoitu tieto voi myöhemmin osoittautua tarpeelliseksi todisteeksi yksilön oikeuksista ja velvollisuuksista tai toimia pohjana myöhemmälle viranomaistoiminnalle. Lähtökohtaisesti nämä tarpeet kuitenkin kuuluvat säilytysvaiheeseen.
Lue lisää jatkumomallista
Henttonen Pekka: Johdatus asiakirjahallinnan tutkimukseen, 2015, s. 81-89.
Kilkki, Jaana: Suomalainen erikoisuus: asiakirjojen elinkaaren jatkumomalli, Arkistoviesti 4/2006.
Arkistoinnin suunnittelu on viranomaiselle arkistolaissa säädetty tehtävä. Suunnittelua tarvitaan, jotta tietoaineistojen elinkaaren hallinta voidaan toteuttaa hallitusti ja minimoida siihen liittyviä riskejä.
Huomioi suunnittelussa sekä hallinnollinen, tekninen että sisällöllinen näkökulma.
Suunniteltavia arkistointitoimenpiteitä ovat arvonmääritys, elinkaaren hallinta, metatietojen tuottaminen ja arkistokuvailu, arkistointitavan hallinta, arkistoidun tiedon säilyttäminen ja arkistopaikan hallinta.
Voit hyödyntää suunnittelussa seuraavaa etenemistapaa:
Alustava tutkimus - tunne organisaatiosi
Toiminnan analysointi - tunnista tehtävät ja toimintaprosessit
Kartoita tietoaineistot ja asiakirjat - tunnista niihin liittyvät vaatimukset
Arvioi tietojärjestelmät arkistoinnin toteuttamisen näkökulmasta
Dokumentoi havaintosi ja suunnittele arkistoinnin vaatimat toimenpiteet
JavaScript errors detected
Please note, these errors can depend on your browser setup.
If this problem persists, please contact our support.